Jaarverslag social impact Jumbo Monique

Jaarverslag social impact Jumbo Monique

Jaarverslag social impact Jumbo Monique 2020

Inleiding

Afgelopen jaar werd een jaar waarin het onmogelijke mogelijk bleek. Waar sommige ambities in de ijskast zijn beland, hebben er zich aan de andere kant kansen geopenbaard die we vooraf niet hadden kunnen verzinnen.

Jumbo Monique staat voor:

Dé ontmoetings- en verbindingsplek. Uniek, laagdrempelig en midden in de samenleving. Niet voor niks is de visie van Monique Ravenstijn: de supermarkt als kerk van de toekomst.

Als klant ervaar je dit door:

De verbinding die je voelt tussen mens, product en de samenleving. Met veel aandacht voor jou als klant, altijd een vriendelijk woord. Regionale producten worden zichtbaar aangeboden, net als de vele maatschappelijke initiatieven die zich op de vloer van de supermarkt ontpoppen.

Als medewerker draag je bij aan:

Het tot stand komen van het bovenstaande. Hierin ben je als medewerker een onmisbare schakel. Jouw warmte, vindingrijkheid en vermogen om de klant een warm, hartelijk en inhoudelijk welkom te heten is van onschatbare waarde. Jij maakt het verschil.

Ambities voor 2021:

Vitaliteit

  • Nog meer focus op het regionale product door onze winkels als podium te benutten;
  • Consument verder meenemen in ‘Weet wat je eet’;
  • Samenwerking tussen de Jeelink-partners fysiek zichtbaar maken in de winkels;
  • Opzetten van de Jeelink Doe-dagen, bewegen en bewustmaken vanaf de vloer van de supermarkt.

 

Social Care

  • Verder uitbouwen van het sociale Jeelink café; Bakkie & Gebakkie, gelijkgestemden-koffie, tostidag, eten met Monique, Jeelink Doe-dagen, samenwerking met de Bibliotheek en MET;
  • Deelname Open Hiring met in beide winkels drie vacatures;
  • Binnen ons totaal bedrijf een vijftal medewerkers met een verhaal aanstellen;
  • Ruimte bieden aan minimaal tien stage/opleidingsplekken;
  • Het opzetten van de kookworkshops in Zwaagdijk;
  • Verder uitzetten van ons hernieuwde sponsorbeleid.

 

Circulair

  • Samenwerkingen op het gebied van circulair (verder) ontwikkelen, zoals het Jeelink kruidenbos, de Jeelink Doe-dagen en Weet wat je eet;
  • Voorbereiden duurzame (ver)bouw Jumbo Monique Zwaagdijk;
  • Afvalreductie verder verbeteren, dit door nog strakker te sturen op derving, het uitbouwen van creatieve nevenoplossingen en onderzoeken hoe we waarde kunnen genereren uit ons restafval.

Vol vertrouwen kijken we uit naar het jaar 2021

Enige jaren terug heeft Monique de propositie van Jumbo Monique geschreven. Het uitvoeren van deze strategie is mede ontstaan vanuit haar visie dat de supermarkt van de toekomst de plaats inneemt van de kerk van vroeger, als ontmoetings- en verbindingsplek, als spil in een lokaal ecosysteem dat steeds dichterbij komt. Het is een gegeven dat de samenleving zoals we die kenden over de datum is. En wij geloven er sterk in dat wanneer wij laten zien hoe het ook kan, vanuit bewustwording, onze consumenten andere keuzes gaan maken, die uiteindelijk tot een andere uitkomst zullen leiden. Deze andere uitkomst zorgt ervoor dat er een andere vraag tot stand komt, en zo groeien we samen naar een vitale, sociale en circulaire wereld waarin genieten centraal staat.

Met dank aan onze klanten, medewerkers, en stakeholders.

Monique Ravenstijn en Bert Bargboer

Wat hebben we gedaan in 2020.

 Vitaliteit

Binnen de pijler Vitaliteit is het lokale product veel meer in de picture komen te staan. Onze consumenten zijn deze producten gaan omarmen, erkennen en zijn bereid om de meerprijs t.o.v. het reguliere assortiment te betalen. Ook is gebleken dat er vele ‘corona’-leveranciers bij gekomen zijn. In maart hebben wij bijvoorbeeld ons platform gedeeld met West-Friese tulpenboeren, fresiakwekers en pioenrozenleveranciers. De marge op deze bloemen kwam volledig ten goede aan deze lokale ondernemers.

Daarnaast hebben we een mooie start gemaakt door een voedingscoach en het bewegen vanuit de supermarkt in te zetten. De voorbereidingen hebben in 2020 plaatsgevonden en in januari 2021 starten wij een samenwerking met de Schaafsma Kliniek voor Diagnostiek en Lijfstijl. Het programma gaan we inzetten vanaf medio maart 2021 onder de noemer de Jeelink Doe-dagen.

Gezonde voeding

  • We hebben ± 10 proeverijen gehad waarbij de nadruk lag op bewustwording van de waarde van voedsel.
  • Wij zijn in het Jeelink café de gezonde volkoren tostivarianten goedkoper gaan aanbieden dan de witte ongezondere soorten.
  • Wij laten onze consument kennis maken met: Weet wat je eet. Dit door het tentoonstellen van bijvoorbeeld de hoeveelheden suiker of vet die er in een product zitten.
  • We zijn een samenwerking aangegaan met lokale ‘corona’-leveranciers, uit de bloemenbranche, maar ook uit de horeca.

Derving

  • Onze derving gaat in Heerhugowaard richting een No Waste Factory. Zij maken van onze producten maaltijden die zij weer verkopen. Wat rest, gaat naar de daklozenopvang of wordt gecomposteerd. In Zwaagdijk composteren wij ons organisch afval zelf, waarna we het teruggeven aan onze klanten.
  • Wij hebben anti-verspillingsdiners in onze winkels gehouden. Binnen onze muren verrijst dan een pop-uprestaurant met o.a. meubels afkomstig uit de kringloopwinkel, er wordt gekookt met producten die wij redden van de prullenbak. Hier vertellen wij ons verhaal, dat van Jumbo Monique, nemen wij onze gasten mee in hoe goed voedsel wordt verspild en wat jij hier als burger zelf tegen kan doen. De verrassing is elke keer weer groot als ze zien welk lekkers er gemaakt is van onze derving.

Onze lokale leveranciers

In 2019 leverden 17 buren hun producten bij ons aan en in 2020 maar liefst 30:

Verdonk: broccoli – Slagter: bloemkool – Kok: aardbeien – Buijsman: kruiden – Bakkums Boetje: asperges – Natural Nature: mosterd en chutney – Suez Thee: thee – Eerlijke supermarkt: bakmixen – Biesheuvel: sauzen van knoflook – Zwirs wijnen: wijn – Berkhout kaas: boerenkaas – Enkhuizer Bierbrouwerij: bier – Brouwerij Egmond: bier – Virgilius bier Heerhugowaard – Stoop Wijn: wijn – Zware Roes: koffie – Kledingverhuur Partycom: tasjes – Borst tulpen: tulpen – Schouten Tulpen: tulpen – Mol Freesia: fresia’s – Rokerij Smoking: vis – Klaverkaas: leverancier Jumbo Monique kaas – Het Hoornse Hop brouwerij: bier – De eerlijke keuken van Yvon: vegantaart – Molen de Krijgsman: pannenkoekenmeel – Zuivelinnen: zuivel – (H)Eerlijke koe: vlees – Vishandel Klooster: vis – Pronk Zwaagdijk: pioenrozen.

Social Care

De pijler Social care heeft vooral op het gebied van de stageplaatsen niet de beloofde ambitie kunnen laten zien. Diverse pogingen zijn er ondernomen op dit vlak, maar de verschillende opleidingsstromen en wij hebben elkaar niet kunnen vinden. Wellicht dat dit in 2021 mag gebeuren.

Bouwen aan de Jumbo Monique-cultuur

  • Monique en Bert zijn onze medewerkers gaan trainen middels een eigen ontwikkeld Jumbo Moniquetrainingsspel.
  • De kerstpakketten zijn vervangen door drie Jumbo Monique & Jeelink Het eerste feest vond plaats op 2 februari en stond in het teken van Social care. We gingen voor de verbinding, het versterken van de sociale cohesie tussen onze winkels en het meegeven van de boodschap hoe lekker er gegeten kan worden van producten die anders weggegooid zouden worden. Het tweede feest stond gepland rond het thema vitaliteit. Helaas gooide corona roet in het eten, maar niet getreurd: wij hebben onze medewerkers een door onszelf ontwikkeld Jeelinkspel met hapje en drankje voor thuis gegeven, zodat er evenzogoed een ‘avondje uit’ was, binnen de mogelijkheden van deze tijd. Zo is ook de derde avond op een creatieve manier opgelost. Deze keer ontving iedereen het boek Voorbij de THT, geschreven door Monique. De medewerker die op die avond de ludiekste foto instuurde, of al lezend of ’t Jeelinkspel spelend, maakte kans op een extra prijs.
  • Onze medewerkers mochten schoentje zetten voor de Sint, als dank voor hun inzet.
  • Wij, Monique en Bert, hebben voor onze medewerkers hamburgers gebakken in de dagen voor kerst.
  • Ook ontving elke medewerker dit jaar als extra bedankje voor zijn/haar inzet een corona-cadeau-bonus.

Opleiding

  • In 2020 hebben wij in totaal zes studenten opgeleid variërend van een mbo 1-opleiding tot mbo 4.
  • Wij boden een stageplaats aan een zestal studenten. De stageduur varieerde van een week tot vijf maanden.

Medewerkers met een verhaal

  • Wij van Jumbo Monique zijn een afspiegeling van de samenleving. Vanuit dat perspectief bieden wij medewerkers met een verhaal (met een achterstand tot de arbeidsmarkt) de kans om zich te ontplooien binnen ons bedrijf.

Onze maatschappelijke betrokkenheid 2020

Wij zien de supermarkt als kerk van de toekomst. In dat kader hebben we in 2020 onder andere de volgende initiatieven met een maatschappelijk karakter uitgerold:

Bakkie & Gebakkie – Supermarkt safari’s – lezingen – bedrijfsbezoeken – PrutsHubs – opsporen van laaggeletterdheid, i.s.m. bibliotheken in West-Friesland en Kennemerland – boeken- en spellenruilmarkt – anti-verspillingsdiners – plaatsing van een vreemd-geld-box – elke maand een nieuw project onder de goede doelenknop van ons statiegeldautomaat – ambassadeur van Talent United en trotse partner van Jeelink – een nieuw ontwikkeld sponsorbeleid waarin wij inspelen op: buiten, bewegen en het bevorderen van de sociale cohesie – sponsoring van vlindertuinen bij horecagelegenheden – shirtsponsor van de SEW B1 jeugd – als sponsorproject een jeu-de-boulesbaan mogelijk gemaakt op Golfbaan de Vlietlanden.

Circulair

De pijler Circulair daarentegen laat mooie resultaten zien. De derving is over het gehele bedrijf afgenomen met 0,6% van de inkoopwaarde. Wij zijn partner geworden in de Jeelink kruidentuin en ons Voedselbank inzamelpunt is een nog groter succes geworden. Al jarenlang zamelen wij 363 dagen per jaar voor de Voedselbank in. Ook hebben we diverse anti-verspillingdiners georganiseerd in de beide vestigingen. En in het voorjaar van 2020 hebben wij onze derving vanuit Zwaagdijk weggegeven aan een Sportcafé, dat zo probeerde het hoofd boven water te houden tijdens de eerste lockdown. De derving vanuit Heerhugowaard gaat nog steeds naar de Stoer No Waste Factory en wij ontvangen elke week een soepje van geredde groenten retour. Ook staat het compost, afkomstig van de derving vanuit Zwaagdijk, steevast in onze winkels.

Afval

  • Plastic en karton worden door Jumbo gescheiden, en onze klanten leveren glas, kleding en kleine elektronische apparatuur gescheiden aan. Ons organisch afval van Heerhugowaard gaat richting de No Waste Factory en in Zwaagdijk vermalen we deze tot compost. Die compost geven wij weer terug aan onze klanten.
  • Wij doneren producten die nog gered kunnen worden voor anti-verspillingsdiners.
  • Wij verkopen een circulaire tas, die in een vorig leven zomaar eens een clownspak geweest kan zijn.
  • Wij zijn een inzamelpunt voor doppen, ten bate van het opleiden van hulphonden.

Voedselbank

  • Al jaren hebben wij in de winkel een vaste plek voor de Voedselbank, alwaar klanten hun producten kunnen aanbieden. Wij vertellen hen dat ook producten van thuis, die niet meer gebruikt worden, kunnen worden gedoneerd. Zo ga je als consument voedselverspilling tegen

Samenwerking

Circulariteit zit voor Jumbo Monique vooral in het samenwerken met diverse partners.
Zo werken wij samen met de bibliotheken uit West-Friesland en Kennemerland, de Voedsel- bank en diverse lokale telers en ondernemers. Ook zijn wij aangesloten bij het Taalaccoord, zijn wij trotse partner van Jeelink en leveren wij onze bloemenemmers aan een kinderdagverblijf waar deze als trommels worden gebruikt. Zo hebben wij de coördinatie begeleid van de Jeelink-kerstpakketten, en de distributie van de Kerst Knabbelbox. Zo ook het opzetten van de Jeelink Updatekrant en het steeds zichtbaarder maken van onze partners in de winkels.

Bekijk de social impact van 2019

Jumbo Monique staat voor:

– dé ontmoetings- en verbindingsplek. Uniek, laagdrempelig, midden in de samenleving. Niet voor niks is de visie van Monique Ravenstijn: de supermarkt als kerk van de toekomst.

Als klant ervaar je dit door:

– je voelt de verbinding tussen mens, product en de samenleving. Met veel aandacht voor jou als klant, altijd een vriendelijk woord. Regionale producten worden zichtbaar aangeboden, net als de vele maatschappelijke initiatieven die zich op de vloer van de supermarkt ontpoppen.

Als medewerker draag je bij aan:

– het tot stand komen van bovenstaande. Hierin ben je als medewerker een onmisbare schakel. Jouw warmte, vindingrijkheid en vermogen om de klant een warm, hartelijk en inhoudelijk welkom te heten is van onschatbare waarde. Jij maakt het verschil.