Durf te zijn wie je bent

Durf te zijn wie je bent

Ravenstijn. Het is een mooie, trotse en tot de verbeelding sprekende naam. De naam van mijn wortels, die duidelijk maken tot welke clan ik behoor. Ik, Monique, behoor tot de 5e generatie in een lijn van grutters. Ravenstijn. De naam past me als een jas. Ik ben blij dat ik deze naam mag dragen.

Het lag voor de hand dat ik deze naam op mijn winkel zou plakken, maar ik geloofde er niet in dat mijn naam mensen zou triggeren. Dat ze zouden denken: hé, Jumbo Ravenstijn, ik ga snel naar binnen want hier gebeurt het. Ik denk van niet. Lang heb ik mij voor de namen van mijn winkels beperkt tot de plaatsen waar mijn supers lagen. Tot het moment dat ik samen met mijn team ging nadenken over ons onderscheidend vermogen. Wat zou ervoor zorgen dat mensen omrijden naar ons? Hoe zouden ze ervaren dat wij sturen op ontwikkeling? Dat theater bij ons in de winkel boven alles staat?

Ik droomde van meer winkels en dacht er diep over na. Wat wil ik mijn klanten brengen? Wat is mijn onderscheidend vermogen binnen de heerlijke Jumbo formule? Maar vooral, hoe zorg ik ervoor dat de consument herkent dat dit winkels zijn van Monique Ravenstijn?

Mijn missie en visie had ik helder, maar ik wilde weten hoe ik de energie kan overbrengen, die maakt dat mensen graag bij ons komen. Voor een ander bedrijf dat ik destijds opstartte, schreef ik een propositie inclusief bewijs en strategie. Ik realiseerde mij dat ik hetzelfde voor mijn Jumbo kon doen. Dat ik een concept kan ontwikkelen dat mijn en ons DNA draagt. Een blauwdruk voor aansturing van onze winkels.

Ik ging er druk mee bezig; benoemde kernwaarden, verzamelde bewijs, verwerkte het in de welkomstmap en het boekje voor nieuwe medewerkers. Al doende ontdekte ik dat ik er niet meer omheen kan. Alles wat ik schreef is uniek, laagdrempelig en gericht op bewust leiderschap. Opeens wist ik het: mijn bedrijf is Jumbo Monique. Ongeacht de locatie, Monique is wie ik ben en wat ik uitdraag in de organisatie. Dit maakt het voor mijn medewerkers, leveranciers en klanten laagdrempelig. Wij werken en groeien vanuit de kracht van samen.

Op dit moment ben ik druk met het werven van medewerkers voor onze nieuw te openen Jumbo in Heerhugowaard. Veel sollicitanten zijn verrast als ze ontdekken dat wat wij schrijven op onze website, er ook echt is. Ook wanneer ze niet toetreden tot ons team dan hebben wij ze toch een stukje bewustwording meegegeven. Over hoe het ook kan op het gebied van eigen verantwoording nemen. Over dat geen keuze maken ook een keuze is, etc. Het maakt elk gesprek de moeite waard. En tja, moeite om goeie medewerkers te vinden, hebben we niet. Sterker nog, de keuze is reuze. Dat onderstreept mijn gevoel: durf te zijn wie je bent en onderneem vanuit je hart. En dat doet deze Ravenstijn.

Column Monique Ravenstijn Distrifood, oktober 2018

Deel dit bericht