Voor Jumbo-ondernemer Monique Ravenstijn is sociale duurzaamheid de rode draad in haar drie winkels en in haar leven. Het past bij haar. Wat is een vervuld leven voor jou?
Een vervuld leven, voor de een is dat supergezond eten, veel sporten en vroeg opstaan. Een perfecte balans tussen werk en privéleven. Een ander gaat heel goed op chaos, leven van deadline naar deadline. Vaak te laat slapen, veel calorierijke etentjes met de daar veelal bijbehorende wijntjes.
Waar de een soms denkt het leven mag wel eens wat meer sexy zijn, heeft de ander echt wel de bewustwording dat het leven soms wel erg jachtig is. Goed of fout bestaat er niet in deze, je kiest wat er bij je past, wat je geleerd hebt vanuit je omgeving en bovenal kies je waar je je goed bij voelt.
Drie winkels heb ik nu, alle drie heel verschillend. De één is een regio winkel, bij de ander zijn we meer de beste buurman en de derde, onze jongste is een stadswinkel waar je niet eens met de auto kan komen.
Drie winkels met compleet verschillende klanten, behoeftes en aankooppatronen. Lief zijn ze mij alle drie, de functie is primair hetzelfde. De rode draad van, die van sociale duurzaamheid herkenbaar door de supers heen voor onze klanten. De basis is gelijk, inspelend op het marktgebied waarin wij acteren kom ik alle facetten tegen die mijn leven vervuld maken. Het schakelen tussen de winkels, de collega’s en klanten maken dat ik in mijn element ben.
Hier pik ik wat op, voer dat vervolgens door in een van de andere winkels en verfijn het dan in de laatste. Ondernemen, het nooit genoegen nemen met wat er is, heeft mij gebracht waar ik nu sta. En is dat altijd rozengeur en maneschijn, nee natuurlijk niet. Het maakt ook dat ik streng ben voor mijn omgeving en mijzelf.
Maar toch is het mijn taak om niet mee te gaan met de waan van de dag. Soms moet ik een onpopulaire boodschap laten horen, die de collega’s eigenlijk stiekem in de winkels echt wel weten. Altijd met het beste voor ogen, sturend op volgende generaties klanten.
Weten wie je bent, en waar je gelukkig van wordt geeft rust, vrijheid en maakt dat je vanuit een kwetsbare kracht in je winkels kan staan. Zo kan je het supermarkt-spel spelen. Het luisterend oor van je medewerker zijn, maar ook net die ene collega het zetje geven dat deze door zijn eigen aangebrachte glazen plafond gaat.
Goed of fout nogmaals bestaan niet, en ik geloof dat als we ons zelf reflecterend vermogen juist inzetten we donders goed weten hoe we een vervuld leven kunnen leven. Wat is een vervuld leven voor jou? Supergezond leven? Het leven vieren met te veel drank en hapjes? Ook is het interessant om jezelf eens af te vragen, hoe wil ik mijn leven indelen, blijf ik werken tot mijn dood? Of stop ik met 50? Wil ik eigenlijk wel een huis kopen, of vind ik het leven in een community superfijn. Weten waar je op hoofdlijnen heen wil, kunnen helpen om de juiste keuze te maken om voor jezelf een fijn leven op te bouwen. Dit komt alles en iedereen ten goede, je privéleven, je werkende leven en dus ook het leven van je klanten. Want uiteindelijk is dit in onze branche toch het allerbelangrijkste. Blije, gelukkige en terugkerende klanten. Die speciaal voor jou en je collega’s kiezen voor jouw winkels.
Copyright Jumbo Monique © 2025 | Site: Outlawz Digital Agency