Jumbo Monique: ‘Onze omzetprognose is hoger dan die van Jumbo’

Jumbo Monique: ‘Onze omzetprognose is hoger dan die van Jumbo’

Monique Ravenstijn en haar compagnon Bert Bargboer openen hun derde supermarkt in het historische centrum van Alkmaar. Een lastige plek, geven ze zelf toe. Parkeren dichtbij de winkel is moeilijk en in de buurt zitten veel concurrenten. Toch blaken de ondernemers van zelfvertrouwen en zien ze grote potentie.

Alweer bijna drie jaar geleden had Monique Ravenstijn haar eigen eureka-moment. Ze slenterde door Alkmaar en passeerde het monumentale pand aan winkelstraat Laat waar ooit het roemruchte warenhuis V&D zetelde. Het pand stond alweer acht jaar leeg. ‘Dit zou toch gaaf zijn om hier een supermarkt te hebben dacht ik.’ Toen ze een paar dagen later koffiedronk met de lokale vastgoedvrouw bij Jumbo, Michelle Eveleens ontving ze goed nieuws van haar collega: de gemeente Alkmaar besloot dat er in het pand een supermarkt mocht komen. Ravenstijn en haar compagnon Bert Bargboer, met wie ze sinds 2020 samenwerkt, besloten ervoor te gaan.

Jumbo Paardenmarkt dichtbij Jumbo Monique

Toch verscheen al snel het eerste obstakel op de weg. Op zo’n 800 meter bevindt zich het Jumbo-filiaal Paardenmarkt. Maar het ondernemersduo zette door: beter het pand naar geel dan naar rood (Vomar, Dirk) of blauw. ‘Natuurlijk treedt er kannibalisatie op. Maar de locatie gaat in ieder geval naar Veghel.’ Ravenstijn en Bargboer zijn hoofdhuurder van de nieuwe supermarkt in Alkmaar, bij de andere twee winkels in Zwaagdijk en Heerhugowaard is Jumbo dat. Dat betekent dat de twee een groter financieel risico lopen, mochten zaken niet gaan als gewenst. ‘We hebben geen vangnet van Jumbo’, reageert de Noord-Hollandse.

Jumbo-top geeft Monique Ravenstijn vertrouwen

Net in de tijd dat Ravenstijn aan de slag ging met het nieuwe vestigingspunt in het historische centrum van Alkmaar, maakte Jumbo bekend dat het geen brood meer zag in de City-winkels en ze zouden gaan sluiten. En dat net in de tijd dat Ravenstijn juist een winkel in het stadshart bemachtigt. ‘Frits van Eerd was toen nog ceo. Hij zei dat hij geen heil meer zag in het City-concept, maar dat als ik er in geloof het gewoon gaat gebeuren’, herinnert de ondernemer zich. Dat gaf een boost. Maar Ravenstijn en Bargboer wisten wel dat ze een goed concept uit de hoge hoed moesten toveren om van de supermarkt in het hart van de kaasstad een succes te maken. Want voor weekboodschappen zullen Alkmaarders niet zo snel naar deze supermarkt gaan.

Bargboer en Ravenstijn doen inspiratie op in Groningen

Bargboer en Ravenstijn togen naar Groningen voor een inspiratietour. In de binnenstad van deze studentenstad bevindt zich namelijk een hoge concentratie supers. Hoe pakken zij het aan? De multifranchiser kwamen tot de slotsom dat ze hun nieuwste aanwinst moesten inrichten naar eetmomenten: ontbijt, lunch, avondeten en borrelen. Al die duizenden passanten kunnen dan op weg naar hun auto’s nog even hun avondeten, lunch of borrelhapjes bij elkaar sprokkelen en wellicht nemen ze dan nog extra boodschappen mee.

Monique Ravenstijn doet haar huiswerk

Ravenstijn deed haar huiswerk. Zo telt de stadswinkel niet veel non-foodproducten vergeleken met Jumbo’s die buiten het centrum zitten. Dat heeft niet veel zin, stelt ze. Voor cosmetica of wc-papier gaan klanten naar non-foodwinkels die in overvloed aanwezig zijn in het stadshart. Jumbo Monique Alkmaar stort zich juist op producten die niet of onvoldoende aanwezig zijn in de omgeving. Of simpelweg te duur zijn. Ze wijst op forse prijzen die horeca-etablissementen rekenen voor warme dranken, broodjes en maaltijden. Bij Jumbo Monique Alkmaar kunnen ze voor lagere prijzen terecht. In het Mootjes-café dat vanaf de straatkant zichtbaar is, krijgen klanten op maandag en vrijdagochtend gratis koffie met gebak.

Concurrentie van Spar doet Jumbo Monique weinig

Monique Ravenstijn weet dat de centrumbewoners blij zijn met de Jumbo die wat leven in de brouwerij brengt. Toch moet ze opboksen tegen de concurrentie van Jumbo Paardenmarkt. Die heeft als voordeel dat de parkeergarage dichterbij de winkel is. Ook zijn er nog twee Spars in de nabijheid. Eén van de twee, een winkel van een aardige omvang, komen Alkmaarders onderweg tegen als ze vanaf parkeergarage Schelphoek naar Jumbo Monique lopen. De concurrentie doet haar weinig.

‘Rick Hageman is eigenaar van de twee Alkmaarse Spars en mede-eigenaar van Mama’s Maaltijden. Ik ga binnenkort met hem praten, want we willen Mama’s Maaltijden in ons assortiment opnemen.’ Ook met Ekoplaza-ondernemer Pelle Nijdam gaat ze koffiedrinken. ‘Je moet gewoon kijken hoe je elkaar kunt versterken. In supermarktland doen we allemaal hetzelfde maar we werken nooit samen. We hebben ook een gedeelde maatschappelijke verantwoordelijkheid. Bijvoorbeeld in de bestrijding van eenzaamheid.’

Bewoners Alkmaar-centrum hebben hoge inkomens

Ondanks dat parkeren in de Alkmaarse binnenstad lastig is, ziet Ravenstijn duidelijk potentie voor haar derde winkel. Ze wil die vele dagelijkse passanten, zaterdags zijn dat er gemiddeld 6500, haar mandjeswinkel binnentrekken. Gezinnen kunnen even wat te eten en drinken uit de winkel halen, het oppeuzelen in het Mootjes-café en dan weer terug de winkel in om het avondeten bijeen te shoppen, aldus Ravenstijn. Jumbo Monique zit tussen een pure stadswinkel en een reguliere winkel in.

Identiteit Jumbo Monique duidelijk in winkel

De supermarkt van meer dan 1000 m2 vvo heeft brede gangpaden, grote versafdelingen aan het begin van de winkel en veel sfeer. De stadswinkel is doordrenkt van de geschiedenis van Jumbo Monique, streekproducten staan tentoongesteld op allerhande displays: van karren, kratten, manden, tonnen, tafels, kasten en alles wat ertussen in zit. Ze melkt het Mootjes-merk optimaal uit in de winkel. Stickertjes op lokale producten met ‘Mootjes voorkeur’ in de vorm van een hard en Mootjes-bordjes die het verhaal vertellen van streekleveranciers en hun etenswaren.

Omzetprognose Jumbo Monique Alkmaar

Een voordeel voor Bargboer en Ravenstijn is dat er in Alkmaar-centrum met 15.000 inwoners, relatief veel mensen wonen. Mensen die wat te besteden hebben. Ze hebben geld, weet Ravenstijn. ‘Het gaat hier om een inkomensindex van 122 procent.’ Het aantal inwoners in het stadshart zal blijven toenemen. Boven Jumbo Monique komen appartementen en even verderop is er nog meer bouwwoede. ‘Bovendien zijn de bewoners gewend om met de fiets boodschappen te doen.’

Het omzetpotentieel voor haar winkel is goed, weet de Jumbo-ondernemer. Ravenstijn en Bargboer kwamen met hun eigen omzetprognose hoger uit dan de voorspelling van Jumbo. Het betreft een verschil van €50.000. ‘We houden de prognose van Jumbo aan en wat we meer halen is alleen maar een bonus.’ Over de marge maakt ze zich geen zorgen. ‘Bij dit soort formats is de marge sowieso hoger dan bij reguliere supermarkten.’

Promoten stadswinkel via sociale media en Jumbo Monique-tassen

Al driekwart jaar brengt de ondernemer haar nieuwe supermarkt onder de aandacht via sociale media. Nu de winkel net open is, gaat ze daar onverdroten mee door. In de buurt hangen medewerkers Jumbo Monique-tassen aan de deur. ‘Ja, dit is een soort guerrilla-marketing.’ Een buurtvereniging benaderde de ondernemer onlangs met de vraag of ze kon sponsoren. ‘Ik stelde toen als voorwaarde dat de buurtvereniging via hun app-groepen en mailinglijsten zouden promoten. Daar stemde de buurtvereniging mee in.’ Medio september tijdens Open Monumentendag wist Ravenstijn haar winkel goed op de kaart te zetten. ‘We hadden een stand en een statafel met allerlei lokale producten.’

Uitbreiding naar meer Jumbo’s is een optie

Drie winkels hebben Ravenstijn en Bargboer nu en dochter Isa, die binnenkort afstudeert aan het hbo en ook in Alkmaar werkt, staat te trappelen om haar moeder op termijn op te volgen. Komen er nog meer supers bij? ‘Ja, ik zie zeker mogelijkheden. Maar de overnames van Jumbo hebben alleen in de verkeerde provincies plaatsgevonden’, lacht ze, impliciet verwijzend naar de sterke positie van supers als Vomar, Dekamarkt, AH en Dirk in Noord-Holland. Dan serieuzer: ‘Het moet wel leuk blijven om te ondernemen. Je moet geen slaaf van je eigen bedrijf worden. En ja, ik ben heel lang slaaf geweest van mijn eigen agenda.’ Sinds het partnerschap met Bargboer in 2020 is het plezier weer helemaal terug. ‘En dan is the sky the limit.’

Deel dit bericht

18/12/2024

Bedrijf boekt 1 minuut winkelen voor personeel bij

Een ondernemer had een innovatief idee rond Kerstmis: al zijn werknemers 1 minuut gratis laten winkelen in de supermarkt. Jumbo Monique in Alkmaar werkte hier graag aan mee en ziet kansen voor de

18/12/2024

Samen het spel spelen

Gister zijn er weer een kleine 30 nieuwe medewerkers van Jumbo Monique meegenomen in de 7 zekerheden van Jumbo, het onderscheidend vermogen van Jumbo Monique en kwam de veiligheid aan tafel voorbij.

18/12/2024

Maak van klanten fans als Assistent-Bedrijfsleider

Dit is jouw kans Werken bij Jumbo Monique Zwaagdijk met een geweldig team en superleuke klanten. Ben jij graag met klanten, commercie, producten en processen bezig? Als je dat nog eens mag