Medewerkers maken je bedrijf

Medewerkers maken je bedrijf

Ik heb wel eens een medewerker opgeofferd in dienst van de kudde. Dat is hard want mensen zijn van vlees en bloed. Toch is het soms beter voor iedereen…

Een mooie winkel en goede processen bouwen vormen de basis, net zoals medewerkers. Een nette, schone winkel waar altijd goed contact met klanten is. Dat verwachten consumenten van ons. Toch geven medewerkers de grootste uitdaging, elke dag weer.

Wanneer ben je een goeie leider? Als je overal bovenop zit, of juist als je werkt vanuit vertrouwen? En als je vanuit vertrouwen werkt, wanneer grijp je dan in? Grijp je te snel in dan verstoor je de groei van je medewerkers, wacht je te lang dan beschadig je ze wellicht.

Zijn wie je bent maakt dat je het leiderschap kiest dat bij jou als persoon past. Heb je altijd weer dezelfde uitdagingen dan zou dit zomaar eens aan je eigen leiderschap kunnen liggen. We zeggen vaak: ze doen niet wat ik zeg of ze snappen het niet. Of iets in die richting.

Zelf gebruik ik altijd de metafoor van het toilet schoonmaken. Voor de een betekent dit de tegeltjes, deur, pot en vloer. Voor een ander stopt het bij een doekje over de bril en een plens chloor in de pot. Welke betekenis jij hieraan geeft en hoe je instructies zijn maakt het resultaat. Maar het belangrijkste is het controleren en bijsturen.

Wat werkt is het stellen van vragen in plaats van te vertellen wat er anders kan. Zo ontdek je waarom jouw medewerker doet wat hij doet. Ook kan het inzicht geven in jouw eigen te ontwikkelen stukken binnen je leiderschap. Ook het concreet maken van afspraken werkt. Door te vragen hoe lang iemand nodig heeft voor een klus, geef je eigenaarschap aan je medewerker. Negen van de tien keer is de klus dan op het afgesproken moment geklaard of is er in ieder geval een start gemaakt en kan je het proces begeleiden en bijsturen.

Soms is het ook nodig om jezelf en je team te overstijgen. Door het offeren van een medewerker om je kudde te redden. Vaak ligt de focus op de medewerker die de zwakste schakel in je team is. Daarmee verlies je uit het oog wat er wel goed gaat. Makkelijk zijn deze gesprekken nooit want ondanks dat iemand niet goed past in je team is het wel een mens van vlees en bloed.

Een team bestaat uit een diversiteit aan mensen. Daar een sterk geheel van te maken is een waar huzarenstuk. Communicatie en zelfkennis vormen hierbij de gouden sleutel. Want wees eerlijk, hoe vaak trappen de leiders niet zelf op de rem als het even moeilijk wordt. Vaker dan we denken. Ik pleit ervoor om binnen het eigen leiderschap steeds te kijken wat je anders kan doen. Dan hoef je nog niet eens het antwoord te hebben. Want alleen al de keuze om het in het vervolg anders aan te pakken, geeft een andere uitkomst.

Die andere uitkomst kan zomaar tevreden en gelukkige medewerkers opleveren. Medewerkers die ervoor zorgen dat jouw consument altijd op één staat en dat de verwachtingen overtroffen worden. Wellicht ook de jouwe.

Column Monique Ravenstijn Distrifood

Deel dit bericht