Jumbo Monique in Zwaagdijk-Oost is nu nog de enige Jumbo in deze regio. Eigenaresse Monique Ravenstijn (48) ziet haar omzet sinds de start in 2012 alleen maar stijgen. Nu de ene na de andere supermarkt van Deen in West-Friesland als Albert Heijn, Vomar of DekaMarkt verder gaat, groeit de klandizie zelfs extra hard.
Het succesverhaal van Jumbo Monique begon niet zonder slag of stoot. ,,Jumbo zag er destijds geen heil in om in West-Friesland een winkel te starten’’, vertelt Ravenstijn. De koek was hier verdeeld; voor Jumbo was dit ook een onbekend gebied. ,,En Zwaagdijk-Oost heeft zelf slechts twaalfhonderd inwoners. Maar ik geloofde er wel in dat we hier een Jumbo konden starten. Want mensen uit de regio stappen in de auto om hier boodschappen te komen doen.’’
Ravenstijn had al veel ervaring in de supermarktbranche. Haar overgrootouders ventten eind negentiende eeuw melk in West-Friesland, haar grootouders bestierden een zelfbedieningszaak in Medemblik, en haar vader Jan breidde deze uit tot supermarkt en drogisterij. Hij kocht ook de supermarkt in Den Burg op Texel.
,,Ik wilde toen ik jong was helemaal niet in een supermarkt werken’’, zegt Ravenstijn. Toch begon ze in 1999 met haar eerste supermarkt; de Spar in Opperdoes. Al na twee jaar vertrok ze met haar gezin naar Texel waar ze uiteindelijk twee Super de Boer-winkels leidde die nadien werden omgebouwd tot Jumbo. Uit die Jumbo’s is ze inmiddels gestapt. Ze startte in 2012 de Jumbo in Zwaagdijk-Oost en in 2018 de Jumbo in Heerhugowaard.
Vliegende start
,,We begonnen in Zwaagdijk met nul omzet, maar we maakten direct een vliegende start. Ik geloof dat dit komt doordat we hier vanaf het begin aan de zachte kant van het ondernemerschap zitten. Daarmee bedoel ik dat we hier ook een sociaal café hebben waar we voedsel voor de Voedselbank inzamelen, waar we laten zien hoeveel suiker er in producten zit, en waar de bibliotheek langskomt om laaggeletterde mensen te helpen.’’
Die filosofie is inmiddels verder uitgewerkt. ,,Ik wil de wereld mooier achterlaten dan zoals ik hem aantrof. In mijn Jumbo wordt geen eten en drinken verspild. Producten die over zijn gaan naar een keuken in Alkmaar waar het alsnog wordt verkocht of waar het naar daklozen gaat. De volgende stap wordt dat we hier soep gaan verkopen van geredde groenten. Wij zijn meer dan een supermarkt, hier komt iedereen en dus is dit een mooie plaats waar je bij mensen begrip voor verandering kunt kweken.’
Menselijke strategie
In de winkel hangen daarom ook menselijke boodschappen als ‘Een glimlach kost niets’. Medewerkers die hier voor werk aankloppen worden zonder veel administratieve rompslomp aangenomen. En bewust zijn de looppaden veel breder dan in andere supers. De menselijke strategie werkt vanaf dag één. ,,Al in het eerste jaar groeide onze omzet twintig procent meer dan we hadden verwacht. Vanaf eind 2013 mochten we ook op zondag open, dat leverde weer tien procent extra omzet op.’’
Jumbo Monique startte in 2015 met online shoppen en bezorgen. ,,Daarmee zitten we nu op het kantelpunt in Zwaagdijk, dat we hiervoor nu geen kosten meer maken. Het online winkelen in Heerhugowaard kost nog wel geld, maar ook met Jumbo in Heerhugowaard schrijven we inmiddels zwarte cijfers. We bezorgen inmiddels ook alle online-aankopen vanuit Heerhugowaard.’’
De omzet in Zwaagdijk-Oost groeide intussen dermate fors, dat deze zaak afgelopen jaar flink moest worden uitgebreid. Op een vloeroppervlak van 1800 vierkante meter – veel groter dan de meeste supers in de regio – staan hier ruim 32.000 verschillende producten uitgestald. Er werken inmiddels 130 mensen, verdeeld over ruim zestig voltijdse banen.
Regiowinkel
,,Onze klanten komen uit Hoorn, Medemblik en Enkhuizen. We zijn hier in Zwaagdijk echt een regiowinkel. Klanten vertellen dat ze hier komen omdat het makkelijk parkeren is, en zij de combinatie met de andere winkels hier fijn vinden. Ook vinden ze de sfeer in onze winkel prettig. Mensen spreken mij ook aan: ‘Jij bent toch Monique?’ Dat persoonlijke werkt gewoon goed.’’
De bezoekers leveren deze Jumbo nu zo’n veertienduizend transacties per week op. ,,Klanten komen hier minder vaak dan in onze vestiging in Heerhugowaard, maar ze geven hier dan wel meer geld uit. Veel klanten komen hier eens per twee-drie weken en vullen dan hun hele kar. De rest kopen ze tussentijds blijkbaar elders lokaal.’’
,,Ook corona heeft ons extra omzet opgeleverd’’, stelt Ravenstijn. ,,Dat komt omdat wij vanaf het begin voor rust, regelmaat en reinheid in onze winkel hebben gezorgd. Overbodige displays hebben we weggehaald zodat mensen op voldoende afstand van elkaar kunnen winkelen. De coronaregels hebben we steeds consequent nageleefd. Wat je ook vindt van die regels; we moeten dit met elkaar doen. We hebben hierover geen paniek gemaakt; het is wat het is.’’
Verkoop Deen
En toen kwam plots de verkoop van alle Deen-winkels aan Albert Heijn, Vomar en DekaMarkt. Jumbo had die slag gemist. ,,Sterker nog: Jumbo heeft nooit aan tafel gezeten. Toen was die verkoop al beklonken’’, vertelt Ravenstijn. ,,Als Jumbo wel Deen-winkels zou hebben overgenomen, dan zouden wij er hier in de regio een stuk of zes Jumbo’s bij hebben gekregen.’’
Aanvankelijk wist Ravenstijn niet goed wat ze met het Deen-nieuws aan moest. ,,Dat Deen werd verkocht verbaasde me eerlijk gezegd niet echt. Want Deen investeerde al langer niet in haar winkels. Begrijp me niet verkeerd hoor, Deen was enorm goed met brood en bloemen. Maar de rest van het assortiment was hetzelfde als dat van Vomar en Deka. Toen ik zag welke Deen een Albert Heijn werd, begon ik te glimlachen. Want Albert Heijn is een heel andere formule dan Deen. West-Friezen vinden Albert Heijn vaak duur, kil en arrogant. Ik verwacht dat wij hiervan gaan profiteren. Door het stoppen van Deen-winkels is onze omzet nu al met dertig procent gestegen. Er komen nu bijvoorbeeld veel Medemblikkers hier die Albert Heijn te duur vinden.’’
Nieuwe Jumbo-winkels
Dus rijst de vraag of Jumbo de slag om de Deen-klanten eigenlijk wel echt verloren heeft? Ravenstijn is ervan overtuigd van niet: ,,Samen met Jumbo ben ik bezig om op meerdere plekken nieuwe Jumbo-winkels op te zetten. Op zes plekken hebben we grondposities. De meeste van deze plekken zijn in West-Friesland; enkelen verderop in de kop van Noord-Holland. Het gaat hierbij om winkels in bestaande winkelpanden en op plekken waar nieuw gebouwd gaat worden.’’
Ze verwacht hierover in 2022 meer te kunnen vertellen. Nieuws dat ook haar dertig West-Friese leveranciers met interesse zullen volgen. En niet te vergeten haar medewerkers. ,,Zij zijn ons echte kapitaal. Zoals zij zich uit de naad werken is fantastisch. Het draait echt niet alleen om Monique’’, benadrukt Ravenstijn. Al is zij die aandacht wel gewend. ,,Al toen ik in 1973 werd geboren stond ik direct in de krant. Ik was toen namelijk de zesduizendste inwoner van Medemblik…’’
Bron: Noordhollands Dagblad