Veranderende tijden en verhalen vertellen

Veranderende tijden en verhalen vertellen

Veranderende tijden vragen om een andere aanpak, ziet Jumbo-ondernemer Monique Ravenstijn. Ondernemers die niet meebewegen en inspelen op komende veranderingen, missen de boot.

Meebewegen met wat er gaande is, goed weten welke kant je op wilt en je eigen identiteit weten vast te houden, dat maakt dat je op koers blijft. Omnichannel, het verbinden van online met de fysieke wereld, is een mooie case in deze.

Natuurlijk kun je hier enorm tegen strijden. Maar wat als je de onlinewereld nu eens als een kans ziet? Jaren terug, toen wij begonnen met ons pick-uppoint en de home delivery, heb ik dit direct omarmd. Ik voorzag een verschuiving zoals wij die in de jaren zeventig ook hebben meegemaakt. En als opa destijds niet had besloten om de ventwagen en de kruidenierswinkel bij ons huis te verplaatsen en te transformeren tot een zelfbedieningssupermarkt, dan was ons familiebedrijf nooit verder gekomen dan de vorige generatie.

Hij voorzag dat de markt en de wereld om hem heen veranderden. Waar in de winkel aan huis de suiker nog werd afgewogen,  werd in de nieuwe winkel alles kant-en-klaar verpakt aangeboden. Destijds vonden er grootse verschuivingen plaats in de levensmiddelenhandel. En wie niet meebewoog, sloot jaren later zijn kruidenierswinkel omdat duurzame opvolging niet meer mogelijk was.

“Hoe weet iemand nu wat jij in je fysieke winkels doet als je hier nooit ruchtbaarheid aan geeft?,,

Twee generaties later stond ook ik voor dit vraagstuk: een sterk veranderende markt en dito samenleving. Wat gaat de onlinewereld voor impact hebben op onze ‘stenen’ winkels? Op termijn veel, voorzag ik. En dat ik hier een strategie op moest bedenken was mij duidelijk. De kans die de onlinewereld mij biedt, heb ik volledig omhelsd. Natuurlijk waren ook bij mij de cijfers niet zwart, maar, zo redeneerde ik, er rijden wel mooi bestelbussen met Jumbo Monique erop door de straten van West-Friesland en die zichtbaarheid is mooie reclame.

Zo werkt ook het vertellen van verhalen mee, want hoe weet iemand nu wat jij in je fysieke winkels doet als je hier nooit ruchtbaarheid aan geeft? Het zelf ‘maken’ van nieuws is zo eenvoudig geworden. Met nieuwsberichten op je eigen website, Linkedin en natuurlijk Facebook, Insta en Twitter. Vaak stopt het bij het plaatsen van een promo links en rechts, naast nog eens een medewerker die in ’t zonnetje wordt gezet of een goededoelenactie die wordt uitgelicht.

Maar weten mensen dan wie jij bent, waar jij voor staat en wat jij je medewerkers kunt bieden? Komen je klanten dan bij jou omdat ze het je gunnen, het zo fijn vinden dat je je sociale verantwoording neemt of komen ze omdat je toevallig de dichtstbijzijnde winkel bent?

Natuurlijk gebeurt ’t laatste ook, maar wil je je echt onderscheiden, dan zul je een ander geluid moeten laten horen. Dan is het noodzakelijk om uit je vertrouwde eigen omgeving te komen en te leren verder te kijken dan je bestaande horizon.

Door de veranderende tijden te omarmen geef je jezelf ruimte om anders naar je huidige bedrijfsvoering te kijken. Door het maken van je eigen nieuws geef je je bedrijf zowel online als in steen een eigen identiteit. Je zult ervaren dat niet alleen je klanten dan graag bij je komen, maar dat je ook een magneet wordt voor nieuwe medewerkers.

Zo zie je dat omnichannel veel verder gaat dan een online versus stenen wereld. Het bevatten van deze kansen vereist een holistische kijk en, net als bij mijn opa gebeurde, vraagt ook deze tijd van ons dat wij een andere competentie in onszelf aanboren, namelijk die van verhalenverteller.

Bron: Distrifood

Deel dit bericht