ZWAAGDIJK/HEERHUGOWAARD – Jumbo-Ondernemer Monique Ravenstijn is enthousiast over Open Hiring, waarbij de eerste de beste kandidaat die zich meldt de baan krijgt. ‘We hebben er zo zes prima functionerende medewerkers bij gekregen en het bespaarde een hoop rompslomp en tijd rond sollicitaties.’ Als meer supermarkten dit voorbeeld volgen, is bovendien de sociale impact enorm, volgens Ravenstijn.
De sociaal bevlogen ondernemer steekt haar enthousiasme niet onder stoelen of banken. Dit blijkt ook uit haar column. Vragen en obstakels die ze bij het principe had, bleken loos alarm. ‘De voordelen overwonnen dat als snel’, zegt Monique Ravenstijn.
De zes medewerkers die ze half maart op die manier aannam, drie in Zwaagdijk en drie in Heerhugowaard, functioneren prima. Hun contract is na hun proeftijd verlengd. Ze volgden, net als andere nieuwe medewerkers, het Jumbo-opleidingstraject en een eigen inwerktraject. ‘Dat verliep prima, terwijl de teams daar vooraf wel wat vrees voor hadden.’
Ze vond het vooral spannend omdat je niet weet wat voor vlees je in de kuip hebt. Immers, wie zich als eerste meldt, krijgt de baan. ‘Eén van de kandidaten is het niet geworden. Die had eisen, wilde alleen op bepaalde dagen en uren werken. Dat was niet in te passen. Dus daar hebben we de volgende op de lijst voor aangenomen. En ik heb daarover feedback gegeven aan de Start Foundation. Voor wat betreft de vacaturetekst en dat werving niet via de sociale domeinen moet lopen. Want dan krijg je mensen met wellicht een grote afstand tot de arbeidsmarkt, terwijl je er geen subsidie voor krijgt. Die medewerkers hebben we overigens ook.’ De zes draaien na iets meer na een maand al volledig mee. `Ik vond het best wel spannend maar ik ben positief verrast. Ze zijn inmiddels al one of the guys.’
Bovendien heeft ze er zes trouwe en loyale medewerkers bijgekregen. ‘Dit zijn mensen die buiten de boot vielen, die of geen baan kregen of van tijdelijke baan naar tijdelijke baan gingen. Ze hebben nu wel zekerheid. Ze zitten in hun energie en gaan voor je door het vuur.’ Ze noemt het voorbeeld van de Poolse Johanna, die al 20 jaar in Nederland woont en perfect Nederlands spreekt. ‘Die werd eigenlijk altijd afgewezen vanwege haar Poolse achternaam.’ Nu werkt ze op de dkw-afdeling en ‘doet’ diepvries en zuivel. ‘De energie spat er vanaf en ze is heel goed met de klanten.’ Dat de medewerkers blij zijn met de kans die ze kregen, blijkt ook uit een aantal testimonials op de website van de supermarkt.
Een bijkomend voordeel is dat ze geen sollicitatieprocedures hoefde te doorlopen. ‘Het opstellen van de vacature, een eerste schifting maken, het is 10 minuten hier en 10 minuten daar. Dan gesprekken met een paar kandidaten per functie, die toch al gauw 30 minuten duren. En dan weet je eigenlijk nog steeds niet wat je binnenhaalt.’ Ze ziet Open Hiring overigens niet als een oplossing voor alle vacatures. ‘Vakkenvullers krijg je bij wijze van spreken via via of via het prikbord. En je kunt op deze manier geen kaderleden aannemen. Maar voor verkoopmedewerkers is het prima geschikt.’ Als een van de zes vertrekt zal ze niet schromen om de volgende kandidaat op de lijst te bellen.
Deze manier van aannemen past ook prima bij de sociale missie die Ravenstijn heeft. ‘Je haalt zo ook meer diversiteit binnen, want je schakelt je vooroordelen uit.’ Daarnaast is de impact op de nieuwe medewerkers groot. ‘Die hebben nu meer zekerheid.’ Ze zou het mooi vinden als meer supermarkten haar voorbeeld zouden volgen. ‘Stel dat iedere supermarkt zo twee mensen aanneemt. Moet je zien wat voor een sociale en maatschappelijk impact dat heeft. En dan reken ik de besparingen die het oplevert voor de samenleving die we toch ook met z’n alle via de belasting betalen, niet eens mee.’ Ze denkt dat het uiteindelijk ook commercieel voordeel oplevert. ‘Het is niet meetbaar, maar ik denk dat hierdoor meet mensen je hun klandizie zullen gunnen.’
Bron: artikel Distrifood
Copyright Jumbo Monique © 2024 | Site: Outlawz Digital Agency