Boek oud-Texelse over bewuster kijken naar de samenleving

Boek oud-Texelse over bewuster kijken naar de samenleving
TC

Jumbo Monique wil een mooiere wereld

Jumbo Monique, zo kennen veel West-Friezen oud-Texelse Monique Ravenstijn. Eigenaar van twee supermarkten, grondlegger van de beweging Jeelink en schrijver van “Voorbij de THT” (tenminste houdbaar tot).

 

“De wereld mooier achterlaten dan dat ik haar aantrof, dat is wat mijn drijfveer is. Dat is waarom ik elke dag mijn bed uitkom, elke dag probeer ik er weer het beste van te maken. Verbinding leggen en het onmogelijke mogelijk maken. Dat is waarom ik altijd op zoek ga naar de nieuwe samenwerkingen, nieuwe omgangsvormen, maar ook de stilte in mij.”

Dat schrijft oud-Texelse Monique Ravenstijn, in West-Friesland ook bekend als ”Jumbo Monique”, in haar nieuwste boek “Voorbij de THT”. Ze runt twee supermarkten, eentje in Zwaagdijk en een in Heerhugowaard en is grondlegger van de beweging Jeelink. In haar boek schrijft ze over zichzelf, haar visie en haar projecten.

THT staat voor: ten minste houdbaar tot. Monique neemt duidelijk stelling: “De houdbaarheidsdatum van de oude wereld is verstreken. Het is tijd voor een nieuwe wereld, een nieuwe manier van leven.” Ze trekt een parallel met de supermarkt: “Een product heeft een uiterste datum en als deze is verstreken, dan gooien we dit product weg in de vuilcontainer. Of het nu nog eetbaar is of niet. Waar je in de tijd van mijn ouders de meubels voor de rest van je leven kocht, is nu de levensduur van meubels, maar ook die van machines, veelal niet meer dan vijf jaar. De consumptiemaatschappij is wat wij zijn geworden, een maatschappij van nooit genoeg.”

Eén van haar uitgangspunten is: “Koop alleen wat je nodig hebt”. Best prikkelend uit de mond van iemand die eigenaar is van twee supermarkten. Met tienduizenden verschillende artikelen die de duizenden klanten die elke dag de stellingen passeren uitdagen om te worden gekocht.

 

Monique Ravenstijn werd geboren in een calvinistisch West-Fries ondernemersgezin. Ze trad als vijfde generatie toe tot het familiebedrijf. Ooit begonnen door haar over-overgrootvader met een door een hond getrokken melkkar. Vanuit Medemblik kwam ze met haar ouders naar Texel, die daar twee supermarkten te runnen.

Zelf koos ze voor het slagersvak. Maar het bloed kruipt waar het niet kan gaan, na verloop van tijd exploiteerde ze met haar toenmalige echtgenoot een supermarkt in Opperdoes. Om daarna ook op Texel een supermarkt te runnen. Eerst één en daarna twee. Ondernemer in hart en nieren. “Superleuk vond ik het om de winkels te draaien en ik kwam erachter dat dit mij goed afging.” Maar ze liep ook aan tegen haar aangeleerde patronen. “Stap voor stap omarmde ik mijn persoonlijke pad tot ontwikkeling. De stelling: Jij maakt Jumbo en je mag het elke dag beter, begon ik ook op mijzelf te projecteren.” Ze vertaalde het in: jij bent verantwoordelijk voor je eigen leven, en: ik mag fouten maken.

Toen ze hoorde dat er in West-Friesland een plek was waar een supermarkt mocht komen en Jumbo er geen heil in zag, greep ze haar kans en openden hun derde winkel, midden in de weilanden van Zwaagdijk.

Haar huwelijk hield geen stand: “Na in 2014: CD voor jou, CD voor mij, werd het in 2015: BV voor jou, BV voor mij. Monique verliet Texel en nam de winkel in Zwaagdijk. “Texel is een prachtig eiland, maar het was niet mijn thuis.”

Steeds duidelijker zag ze de supermarkt als het podium om haar missie te leven. “Het is dé plek waar verbinding plaatsvindt.” Zo ontstond de merknaam: Jumbo Monique. “Dit zegt alles wat wij zijn: dicht bij de mensen, uniek, warm en samen.” Vijf jaar later, in 2018 opende ze een tweede supermarkt in Heerhugowaard. “Hier starten we met het bouwen aan super 3.0, met de implementatie van Jeelink.” Dat is een samenvoeging van je en link (verbinding).

“Gaandeweg begon ik uit te pluizen waarom ik toch die supermarktbranche in ben gegaan, terwijl ik dat als kind helemaal niet wilde. Ik begon te snappen dat de supermarkten mijn podia zijn om mijn missie te leven. En mijn missie is dat ik de wereld mooier wil achterlaten dan dat ik haar heb aangetroffen.

Ik geloof erin dat de supermarkt van de toekomst een ontmoeting- en verbindingscentrum is voor iedereen. De supermarkt is een kraamkamer om nieuwe sociale initiatieven te beginnen. Zo is ook Jeelink ontstaan wat begon met een plan genaamd MIOK (mensen, inspireren, ontwikkelen, kansen) en is uitgegroeid tot een complex waarin men gaat samenwerken en verbinden.”

Ze noemt de supermarkt de sociale spil in een lokaal ecosysteem. Waarin klanten bewust worden gemaakt. Niet alleen door als supermarkt te “zenden”, maar met name door beleving. Met allerlei activiteiten. Zoals anti-verspillingsdiners, opruimdagen voor zwerfafval, ontmoetingsbijeenkomsten met een gratis kopje koffie en stukje taart en waarin mogelijk ook instituten als de bibliotheek, apotheek en bank een plekje krijgen. Met veel beleving, zoals een minikaaspakhuis, waarin men ziet hoe kaas wordt gekeerd. Want een supermarkt is volgen Monique ook een stukje theater.

En nu haar boek. Haar tweede, na “Hoe dan..?” in 2018 over persoonlijk leiderschap. “Voorbij de THT” is opgebouwd uit drie fases. “Het eerste over hoe ik was en ben vanuit mijn jeugd tot nu. Dus Monique als kindje, als ondernemer, als trendwatcher, als visionair en welke beren op de weg ik heb overwonnen om er te staan zoals ik er nu sta. Het tweede deel gaat over het ontstaan van Jeelink en hoe deze horizontaal, verticaal en circulair in elkaar steekt en hoe groeien we naar een inclusieve samenleving waarin de verbinding centraal staat?

Het derde deel gaat erover dat we echt projecten zijn gaan doen buiten de winkels. Waar ik feitelijk altijd een vinger in de pap had, gaat het nu ook buiten mij om. Dat is wat ik feitelijk wil.” Ze schrijft over de nieuwe economie, delen, nieuwe ecosystemen die in elkaar grijpen wat uiteindelijk leidt tot een kanteling van de samenleving. “Dat is ook wat Jeelink is, het is het linken, verbinden van mensen, producten en de samenleving. Op basis van vitaliteit, social care en circulariteit werken we schouder aan schouder aan een gezondere wereld waarin genieten centraal staat.”

Bron: Texelse Courant

Deel dit bericht