Heb je even voor mij?

Heb je even voor mij?

Even een trip down memory lane.

Laatst werden wij bij Jumbo Monique Zwaagdijk verrast met een bezoekje van Frans Bauer. Hij volgde een aantal klanten van ons een dagje voor een programma van RTL 4, dat begin 2020 wordt uitgezonden. Natuurlijk is een dergelijke ontmoeting altijd leuk, maar waar het werkelijk om gaat zijn de mensen die met hem mee waren.

De kracht die wij als mensen hebben om het leven van een ander mooier te maken is vaak meer binnen handbereik dan dat wij denken. Een eenvoudig ‘Hallo’ op straat kan de ander het gevoel geven dat hij of zij wordt gezien en er mag zijn. Dat hij of zij er toe doet.

Dat werkt ook zo in onze winkels. Een ‘Goedemorgen’ geeft onze consument een gevoel van welkom. Te worden gezien en erkend is voor iedereen belangrijk. Een simpele groet tovert automatisch een glimlach op je gezicht. Zou het niet zo zijn dat je jezelf door iemand te groeten ook een cadeautje geeft? Namelijk een blij gevoel. Geen redenen meer om het na te laten, het heeft alleen maar voordelen.

Elke donderdag zijn wij het hoogtepunt van de dag voor een kleine groep mensen als ze gaan boodschappen doen bij de Jumbo. Opgewonden dat het weer zover is komen ze de winkel in, stiekem hopend dat dat leuke blonde meisje er weer is, want zij is altijd zo lief voor ze. Samen met hun begeleiders doen ze hun ronde. De lach hier, de herkenning daar, compleet op hun gemak scharrelen ze rond. De winkel is een stukje thuis voor ze. Doen wij dan zoveel bijzonders? Blijkbaar wel. Onze medewerkers hebben werkelijk oog voor onze klant. Een luisterend oor hier, een bemoedigend praatje daar. Vaak ook een grap en een grol.

Ook de rol van Frans was op deze dag van onschatbare waarde. Vol lof vertelden onze wekelijkse bezoekers over hoe hij hen had gewekt. Ook wij zijn vol lof over de tijd die hij nam voor onze klanten en onze medewerkers. Wat dat betreft kan ik alleen maar zeggen: Frans, voor jou hebben we altijd een vacature open. Want jij past precies binnen ons bedrijf.

Elke dag bieden onze winkels de gelegenheid voor vele ‘Frans-momenten’. Maak wat tijd voor ze vrij! Zo maak je het verschil in iemands leven. En laten we wel zijn, het is ook nog eens goed voor je onderscheidend vermogen. Een win-win situatie waar je als klap op de vuurpijl zelf ook nog een blij gevoel aan overhoudt.

Column Monique Ravenstijn  Distrifood oktober 2019

Deel dit bericht