Jeelink: een club van verbinding

Jeelink: een club van verbinding

In het artikel ‘De supermarkt als nieuwe spil van een lokaal ecosysteem’ maakten we kennis met Monique Ravenstijn, een ervaren supermarkt-ondernemer en oprichter van Stichting Jeelink. Via Stichting Jeelink maakt Monique de verbinding tussen mensen, producten en samenleving. Zo werkt ze aan een lokaal ecosysteem waarin verbinding centraal staat. Waar vroeger de kerk de spil was in dit ecosysteem, heeft volgens Monique juist de supermarkt nu deze plek ingenomen. GROZ ging in gesprek met Monique om meer te leren over het gedachtegoed achter Stichting Jeelink en hoe ze Jumbo Monique hiervoor inzet.

Verbinding

Monique is de eigenaar van twee Jumbo’s, in Heerhugowaard en in Zwaagdijk, en is oprichter van Stichting Jeelink. Haar missie? De wereld mooier achterlaten dan ze deze aantrof. Dit doet ze door het verbinden van mensen, producten en samenlevingen. Hiervoor maakt ze eerst een verdeling in zogenaamde ‘Boeren, Burgers en Buitenlui’. Binnen deze groepen ontstaat verbinding doordat gelijkgestemden elkaar ontmoeten. Van daaruit trekken ze gezamenlijk op naar de andere groepen. Zo komen de Boeren in contact met de producenten, die deel uitmaken van de Buitenlui. De producenten komen in gesprek met de Burgers. En ook de Boeren vertellen hun verhaal aan de Burgers. Elke groep heeft een eigen aanpak en een eigen taal. Maar hun vraagstukken en maatschappelijke uitdagingen komen overeen. Door samen op te trekken maken ze het verschil.

Van ego naar eco

Samen optrekken is dan ook erg belangrijk. Monique benoemt hoe onze samenleving nog steeds heel erg verzuild is: “We hebben een zuil met zorg, we hebben een zuil ondernemers, we hebben een zuil onderwijs… Zelfs in die zuilen, zitten nog zuilen.”Hierdoor wordt er onbewust aan ‘symptoombestrijding’ gedaan. De oplossing volgens Monique? Je raadt het al: verbinding. Er is een horizontale lijn door de zuilen heen nodig om ze aan elkaar te verbinden. Door verschillende partijen bij elkaar te zetten en ze out of the box te laten denken, kun je volgens Monique juist wél een transformatie tot stand krijgen. Door samen op te trekken gaat men elkaar namelijk steeds beter vinden.

Ik geloof dat als je elkaars verhaal continue blijft vertellen, er vanzelf samenwerkingen uit voortkomen. – Monique Ravenstijn

Impact creëren

Monique realiseerde dat ze met haar twee Jumbo-filialen al ruim 200 medewerkers en zo’n 40.000 bezoekers per week bereikte, en dat ze daar kon beginnen met het maken van impact. Ze ging in gesprek met haar regionale leveranciers en partners over haar visie door middel van een antiverspillingsdiner. Hierbij werd gekookt met de derving van de Jumbo filialen en werden de meubels uit de kringloop gehaald. Er waren sprekers op de pijlers vitaliteit, social care en circulariteit, en zo liet Monique zien hoe men kan bijdragen aan een duurzamere en socialere wereld. Organisaties en personen kunnen zich aansluiten bij Stichting Jeelink en zo hun steentje bijdragen. Zo ontstaat er een hecht netwerk dat maatschappelijke impact kan creëren en voor meer bewustwording kan zorgen.

Bewustwording

Met Stichting Jeelink en Jumbo Monique kan Monique impact maken en bewustwording creëren bij de consument. In beide Jumbo-filialen ligt er dan ook een focus op bewustwording van gezondheid, duurzaamheid en lokale producten. Met de rubriek ‘feiten en fabels’ wordt er bewustwording gecreëerd op wat we eten en of dit het lichaam alleen vult of ook voedt. Via de brochures ‘Weet wat je eet’ krijgen winkelbezoekers informatie over diverse gezondheidsonderwerpen om zo gezondere boodschappen te kunnen doen. Overal in de winkel staan er ‘Jeelink’-borden waarop lokale producten aangeprezen worden of gezondheidsweetjes staan.

Supermarkt van de toekomst

Monique voorspelt hoe de supermarkt steeds meer een centrale rol in de samenleving gaat krijgen. Haar visie bestaat uit een locatie waar men online bestelde boodschappen kan afhalen en waar tegelijkertijd ook ruimte is voor een versmarkt. De producten van deze versmarkt worden dan onder andere gebruikt door diverse restaurants uit de buurt. Ook is er op deze plek ruimte voor kunst, muziek en vrije tijd, en zelfs voor een kinderdagverblijf. Uitgevoerd door ondernemers, met daarbij hulp van betrokken burgers uit het ecosysteem: “Zo krijg je een soort minisamenleving onder één dak.”

In haar Jumbo-vestigingen maakt Monique deze visie werkelijkheid. Dit gebeurt onder andere via het ‘Jeelink café’. Het Jeelink café is de huiskamer van Jumbo Monique. Het is een ruimte in de supermarkt ingericht als sociaal café, waar winkelbezoekers worden getrakteerd op een kopje koffie en een gebakje. Ook worden er diners gegeven en verschillende workshops en activiteiten georganiseerd. “Doordat iedereen moet eten, en dus in een supermarkt komt, ontstaat er een laagdrempeligheid”. Door samen te werken met bijvoorbeeld buurthuizen en de lokale bibliotheek kunnen er veel meer mensen bereikt worden.

Doordat ik een supermarkt heb waar ik dit kan doen, kan ik ook écht laten zien dat het kan. – Monique Ravenstijn

Wil je meer weten over Monique en haar visie? Lees het in haar nieuwe boek Voorbij de THT.

Bron: Groz

Deel dit bericht

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin