Jumbo-minisupers tegen armoede

Jumbo-minisupers tegen armoede

HEERHUGOWAARD – Jumbo Monique krijgt er in 3 maanden 5 vestigingen bij. Dat meldde Jumbo-ondernemer Monique Ravenstijn 1 april op LinkedIn. ‘Wel minisupers’, voegde ze er aan toe.

Monique Ravenstijn kreeg naar aanleiding van het bericht veel reacties. ‘We kregen veel aanmeldingen. Het worden er inmiddels 25’, zegt de ondernemer. De ‘winkeltjes’ komen vooral in kleine kernen in de omgeving van West-Friesland en Heerhugowaard. Ze plaatste het bericht bewust op 1 april om aan- dacht te krijgen voor het initiatief. ‘Maar het is geen grap’, benadrukt ze. Het betreft de op het platteland bekende bibliotheekkasten. Er komen echter niet alleen boeken te staan. Naast leesvoer komen er ook producten in de Jumbo-gele kasten te liggen. ‘We gaan daar wat basale, houdbare levensmiddelen in leggen, zoals pakken pasta en rijst en soep.’ Maar het belangrijkste item worden dameshygiëneproducten, zoals maandverband. Vrij verkrijgbaar en bedoeld voor jonge meisjes.

Kiezen voor brood

Ravenstijn hoorde van een coach dat het geregeld voorkomt dat arme gezinnen dergelijke producten niet kunnen aanschaffen. Ze kon er eerst met haar verstand niet bij. ‘Een pak- je maandverband kost nog geen euro.’ Het probleem werd haar echter al snel duidelijk uit gesprekken. ‘Je staat daar niet zo snel bij stil. Maar gezinnen hebben soms geen rooie rotcent te makken’, zegt de maat- schappelijk betrokken ondernemer. ‘Als je nog één euro over hebt en moet kiezen tussen brood of dames- hygiëneproduct, is die keus snelgemaakt.’ Daardoor kunnen veel jonge meisjes niet over maandverband be- schikken, hoorde ze. Een gemis waar ook nog eens een taboe op ligt, ook door schaamte over armoede. Dat maakt het ook lastig bespreekbaar. ‘Dit kan een enorme impact hebben op deze jonge meiden.’ Ze wilde er al tijden ‘iets mee doen. Maar ik wist niet goed hoe ik dat moest aanpakken.’ Toen in de door haar opgerichte maatschappelijke stichting Jeelink de buurtbiebkasten ter sprake kwamen, viel het kwartje. Die zou ze ook kunnen gebruiken voor armoedebestrijding. En door de manier waarop, hoeven gebruikers zich ook niet te schamen. ‘Er staan immers ook boeken in. Daar maken veel meer mensen gebruik van. Dus je hoeft je niet te generen als je iets uit zo’n kastje pakt.’

Stormloop

Nadat ze het project onder meer op LinkedIn pitchte, liep het storm. Ze was van plan 5 van zulke kasten neer te zetten. ‘We hebben enorm veel reacties gekregen. Van lokale verenigingen, maar ook van mensen die wel zo’n kast in hun voortuin willen heb- ben.’ De teller staat inmiddels op 25 aanvragen.

Buurt moet zorg overnemen

Kringloopwinkel Rataplan levert de boeken. Jumbo Monique neemt de eerste leveringen van de producten voor haar rekening. ‘Wij doen de eer- ste inlading van de producten. Maar het is uiteindelijk de bedoeling dat een dorp, buurt of vereniging dat aanvullen zelf voor zijn rekening neemt. Ik geloof erin dat dit lukt. Dat mensen die verantwoordelijkheid gaan nemen.’ Dat mensen graag tastbaar sponsoren om anderen te helpen, blijkt vol- gens haar ook uit de jaarrond doorlopende inzameling voor de Voedselbank die ze in haar beide Jumbo’s houdt. ‘Dat loopt als een trein. Mensen kopen of een extra product of nemen producten van huis mee als ze de voorraadkast opruimen.’ En als ze toch zelf af en toe zal moeten bijvullen, is dat ook geen probleem. ‘Mijn compagnon en ik zijn van plan om af en toe er eens langs te rijden om te checken hoe het gaat.’ Financieel is het hele project volgens haar ook goed behapbaar. ‘We halen dat uit ons sponsoren marketingbudget. Met een minimale inspanning maken we een maximale impact.’ Bovendien weet ze dat lokale maatschappelijke betrokkenheid loont. Een van de bewijzen daarvoor is dat ze makkelijk personeel werft. ‘Wij kunnen eigenlijk vrij gemakkelijk onze vacatures vullen. Dat komt voort uit onze maatschappelijke betrokkenheid, ook bij medewerkers die we in hun kracht zetten. Daardoor is het ook gewoon leuk om bij ons te werken.’

Deel dit bericht