Kan het echt zo simpel zijn?

Kan het echt zo simpel zijn?
foto column distrifood

Door het bos van keurmerken is het bijna niet meer mogelijk om vanuit gezond ‘boerenverstand’ de juiste keuze te maken. Denk je dat je met het eten van magere kwark goed en verantwoord bezig bent, dan blijkt dat deze weliswaar een heel laag vetpercentage heeft, maar dat er vervolgens vele suikers aan toe zijn gevoegd om dit product op smaak te brengen.

Wat wel en wat niet? Al enige tijd laten wij op de winkelvloer zien welke hoeveelheden suikers en vetten er in diverse producten zitten. Het is zo simpel: gewoon het etiket lezen, suikerklontjes afwegen en presenteren op een zichtbare plaats in de winkel. Voor het zichtbaar maken van de vetten hebben wij reageerbuisjes gekocht en deze vullen we met afwasmiddel.

Sommige bedrijven hebben een mascotte waarmee je als voorbijganger op de foto kan. Wij hebben onze ‘Weet wat je eet’-tafel. Als we een euro zouden krijgen voor elke foto die hiervan gemaakt wordt, dan zouden we een mooi verdienmodel aangeboord hebben. Maar zonder gekheid, dit bewijst dat het leeft onder onze klanten. De foto’s zien wij terug op de vele social-media-kanalen en het gebruik van de hashtag #JumboMonique zien we significant toenemen.

En is dit nu zo ingewikkeld? Nee het is juist simpel, het enige wat je nodig hebt zijn een paar dozen met suikerklontjes, een fles Jumbo Afwasmiddel en enkele reageerbuisjes. Natuurlijk helpt het als je een paar enthousiaste medewerkers hebt die deze kar trekken.

Een paar weken terug hadden ze zo de mayonaise zichtbaar gemaakt. De variant die ik zelf altijd kocht – ja, kocht! – bleek van alle soorten mayo de meeste suikers te bevatten. Terwijl ik dacht juist goed bezig te zijn, bleek dat ik gewoon de meest aangezoete variant kocht. De mayo die ik het meest fout achtte, bevatte weliswaar het meeste vet, maar nagenoeg geen suikers. Je zal snappen dat mijn blik op het mayo-schap nu nooit meer hetzelfde zal zijn.

Met het op deze manier presenteren van producten zeg je zeker niet dat iets goed of fout is. Ik denk dat we daar ook vooral weg van moeten blijven. Gewoon laten zien wat erin zit, en de consument laten kiezen. Zo kan iedereen vanuit zijn eigen verantwoording kiezen en soms ook afwegen of het echt lekker genoeg is om op te eten. Eens?

Deel dit bericht

17/03/2025

Een pleidooi voor het gesprekje over niks

De koffieautomaat in de supermarkt verdwijnt, boodschappen gaan via de zelfscankassa en buren zitten verborgen achter een tuinhek van twee meter. Verslaggever Freek Schravesande ziet door heel

18/03/2025

Altijd is alles in beweging

De etalages in Alkmaar opgesierd met stukken van de kunst uitleen, Mootjes-café delend met de bibliotheek die onze klanten wegwijs maken op het gebied van digivaardigheden. En wat dacht je van het

09/03/2025

Wat een feest was het gisteren

Zaterdag 8 Maart hebben Wendy en ik ons boek Mootjes&Meer gepresenteerd aan een groep genodigden en meer. Mootjes een boek waarin wij je meenemen in hoe je op bestaande grondvesten kan bouwen aan een