“Om in onze supermarkt te werken, heb je hospitality-skills nodig”

“Om in onze supermarkt te werken, heb je hospitality-skills nodig”

Jumbo Monique gaat anders om met skills en talentontwikkeling dan traditionele supermarkten. Dat betaalt zich dubbel en dwars terug, zegt eigenaar Monique Ravenstijn.

 

“Ik zie de rol van de supermarkt veranderen”, vertelt Monique Ravenstijn. “Het gaat steeds meer de plek van de kerk innemen in onze samenleving, als plaats voor ontmoeting en samenkomen. Dat vraagt om andere skills dan een verkoop-gedreven retailomgeving. Daarom zoeken wij naar mensen met hospitality-skills. Want als het goed toeven is in jouw supermarkt, komen mensen er graag. En dat zie je weer terug in de bedrijfsresultaten.”

 

Zelflerend vermogen

Monique selecteert op houding en gedrag. Dat zegt meer dan diploma’s of andere kwalificaties, vindt zij. “Zelflerend vermogen is essentieel. Zien wat er vandaag verkeerd is gegaan en zelf bedenken wat je morgen anders gaat doen, om herhaling te voorkomen. Als je dat hebt, kun je ook alle andere skills en talenten die je hebt goed ontwikkelen. Daar helpen we medewerkers natuurlijk ook bij.”

Zo wordt iedere nieuwe medewerker getraind door een Monique zelf of haar compagnon. Speciaal hiervoor heeft het bedrijf het Jumbo Monique-trainingsspel ontwikkeld. “In deze versie van ganzenbord zijn de zeven zekerheden van Jumbo en de USP’s van Jumbo Monique verwerkt en vertaald naar de medewerker. Zo’n spelvorm helpt enorm om verbinding te creëren met de 15/16/17-jarigen die binnenkomen.”

Skills en talenten kunnen vervolgens verder ontplooid worden door trainingen binnen het Jumbo opleidingsprogramma te volgen. “Er is een groot aanbod van trainingen, van MBO-2 tot HBO-niveau. Zo kunnen onze medewerkers de kennis die zij in de praktijk opdoen, ondersteunen met theorie.”

 

Laag verloop

Deze persoonlijke aanpak kost tijd maar levert ook veel op, vindt Ravenstijn. “Vergeleken met andere supermarkten is het verloop onder onze medewerkers laag. Ook hoeven we nooit te zoeken naar nieuwe medewerkers – die melden zich spontaan aan. Hoe mooi is dat?”

 

Bron: artikel in ’t Blad van Huis van het Werk

Deel dit bericht