Op weg naar een rookvrij bedrijf

Op weg naar een rookvrij bedrijf

Duurzaam ondernemen, verder kijken dan volgende generaties, inzetten op vitaliteit en dan een rookruimte in je kantine hebben. Dit rijmt niet met elkaar.

Een ieder van mijn medewerkers heeft zijn of haar eigen benadering. De een leert van een college tour, een ander vanuit de schoolbanken en weer een ander leert door te zien hoe het ook kan.

Afijn, dit voorjaar… in de gang van mijn sociale ruimtes hing een nare rooklucht. De afvoer van de rookruimte had kuren en mijn bovenbuurman klaagde dat er bij een bepaalde wind rooklucht bij hem in zijn winkel aanwezig was. Eerst baalde ik hiervan, totdat ik het als een kans zag om andere keuzes te maken. De weg naar een rookvrij bedrijf.

Ik startte met bezoekjes aan onze rookruimte om in gesprek te gaan met mijn rokende collega’s. Wat zouden jullie ervan vinden als de rookruimte verdwijnt? En als het buiten roken tijdens de pauzes ook verleden tijd wordt? Tijdens de eerste gesprekjes werd er soms vol ongeloof naar mij gekeken. Wel liet ik vallen dat een cursus stoppen met roken vergoed zou worden.

Na verloop van tijd begon men aan het idee te wennen. Steeds meer medewerkers overwogen om te stoppen. Eigenlijk wilden ze dit al een poos, het zou een mooie aanleiding zijn. We kozen voor 1 januari 2019 om fris het nieuwe jaar in te gaan.

Winkel twee diende zich aan en daar ging het veel makkelijker. Tijdens de sollicitatiegesprekken vertelden wij onze nieuwe medewerkers al dat wij een rookvrij bedrijf zijn. De keuze was aan hen. Het geestige is dat juist daar heel veel rokers werken. Navraag leert dat ze al na een paar dagen geen last meer hadden van het feit dat ze niet mogen roken. Sterker nog, ze ervaren het als prettig. Niet meer de stress van nog even snel een sigaret en het scheelt ze ook nog in hun portemonnee. Nu valt het ze op dat rokende klanten best een bijzondere lucht om zich heen hebben.

Ja, wij zijn een rookvrij bedrijf. Zowel binnen als buiten in een straal van 10 meter rondom de winkels, wordt er niet gerookt. Ik ben niet anti-roken, ik deed het ooit zelf, maar wat ben ik blij dat ik daar af ben. Natuurlijk krijg ik wel eens de vraag of dit niet haaks staat op de verkoop van tabak. Hierop antwoord ik dat dit een onderdeel is van mijn verdienmodel. Als ik de rookwaren eruit zou gooien geef ik mijn klanten vele redenen om naar andere supermarkten te gaan. Een gezond verdienmodel is ook onderdeel van duurzaam ondernemen.

Het gaat erom dat je je eigen cirkel van invloed benut. Doe wat binnen je mogelijkheden ligt. Laat een ander geluid horen en laat zien dat het ook anders kan. Dit maakt dat je medewerkers ook gaan nadenken over wat ze in hun leven anders kunnen doen. Hun keuze zou zomaar kunnen zijn dat ze stoppen met roken.

Bron column Monique Ravenstijn Distrifood

Deel dit bericht