Rust, reinheid en regelmaat

Rust, reinheid en regelmaat
Jeelink bord

Nooit verwacht dat ik deze woorden zo veel zou gebruiken als nu in het #nieuwenormaal. Elke dag kies ik hier weer voor, voor mijn medewerkers, mijn klanten, maar ook voor mijzelf. Het geeft rust, maakt je flexibel en het laat je levensenergie en creativiteit weer stromen. En juist die laatste twee maken dat er ruimte komt om je buren te helpen.

Want wat ga je doen als al het vertrouwde wegvalt? Je ziet in de wereld dat er vele mooie initiatieven tot stand komen, maar dat er buiten ook veel cowboys ronddwalen.

De drie R’s maken dat wij een voor nu veilige omgeving gecreëerd hebben. Onze openingstijden zijn hetzelfde gebleven, de routing in de winkel is goed en duidelijk aangegeven, plexiglas is aangebracht waar nodig en het deurbeleid is strak meegenomen in de planning. Mooi om te zien hoe flexibel een ieder hier in meebeweegt. Maar vooral het voor-denken van elke verandering die je wilt doorvoeren, maakt dat je achteraf niet hoeft te na-denken hoe je dit anders gedaan had kunnen krijgen.

Juist de drie R’s maakten dat er al snel weer ruimte kwam voor creativiteit. Want hoe konden wij tijdens deze reis nu onze buren helpen? De bloementelers, de kleine producenten, de collega’s uit de horeca, sportscholen en ga zo maar door. Wat kan er wel, wat wil je wel en wat vooral niet. Alles wat wij daarna gedaan hebben werd steeds getoetst aan de vraag: hoe is de belasting voor onze medewerkers?

Wat je allemaal kan doen zonder teveel gekte tot stand te brengen is heel simpel. Bloemen verkopen van lokale telers en de omzet volledig hun kant op laten vloeien is geen extra belasting en simpel in te vullen. Maar hoe ga je als hart van je gemeenschap om met je buren, hoe help je je horeca broeders, de sportscholen en ook gewoon je medemens?

Waar hebben deze groepen buiten omzet baat bij? Dat is het kweken van goodwill bij de omgeving, geven van een goed gevoel en zorgen dat je op het netvlies blijft van jouw klanten. Zodat ze je in de nieuwe wereld kunnen herontdekken. Met die gegevens in mijn achterhoofd bedacht ik opeens: wij hebben in onze winkels een overvloed aan stoeptegel tuinen, pakjes zaad voor vlinder- en bloementuinen en mini-moestuinen. Al pratend met een collega-ondernemer bedachten we spontaan: tegels eruit, bloementegel in de grond, bordjes erbij met daarop de tekst “Hoera, het is vandaag!” en daaronder de logo’s van de deelnemende bedrijven.

Lost dit direct wat op? Nee. Maar hiermee geef je als bedrijf aan dat je verder kijkt, vertrouwen hebt en dat we er samen wel komen! De bloemen die straks kleur geven aan ons leven en de natuur en haar insecten die we hiermee een stukje helpen, maakt ons blij. Maar belangrijk is ook dat het lezen van ‘t bordje elke keer weer de associatie oproept van blijheid. Het tovert een glimlach op het gezicht van onze medemens.
Eén ding weet ik zeker; zo maak je jouw bedrijf onmisbaar in de ogen van onze consument. Durf te delen, maar durf ook te investeren in je buren.

Nu de dag van morgen niet meer voorspelbaar is, leren we om te leven in het nu. Als de drie R’s goed geborgd zijn in je organisatie, geeft dit je de flexibiliteit om voor-gedacht de nodige veranderingen te doorstaan, elke dag weer. Stap voor stap komen we in een nieuwe wereld, waar meer thuiswerken maakt dat het fileleed verleden tijd is. Waar homeschooling een antwoord is op het tekort aan leerkrachten en waar de vertraging in het leven maakt dat mensen minder burn-out raken. Zou zomaar eens waar kunnen worden.

Dus voor nu nog even doorbijten, goed de voorschriften naleven en we zien elkaar aan de overkant.

Groetjes Monique Ravenstijn

Bron: column Distrifood

Deel dit bericht