Afval. In onze branche noemen we dat derving. Gelukkig hebben we het allemaal. Want zonder derving loop je omzet mis. De buitenwereld ziet de supermarkt als boosdoener als het gaat om voedselverspilling. Totaal ongegrond, vind ik. In onze keten zijn wij verantwoordelijk voor ‘maar’ 5%. Het grootse aandeel zit bij de consument thuis. Makkelijk gezegd, maar betekent dat dan dat wij de verantwoording af kunnen schuiven?
Nee, ik vind van niet. Daarom ben ik samen met mijn medewerkers op zoek gegaan naar mogelijkheden, zonder dat hun veiligheid in het geding komt. Voedselveiligheid en andere veiligheid. Want als je derving schenkt aan bijvoorbeeld de kinderboerderij, dan zet je de achterdeur open voor boeven.
Het bewust maken van de consument zie ik als een verantwoording die wij als winkel moeten nemen. Dit staat haaks op de gedachte altijd meer te moeten willen en kan onverstandig lijken. Maar dit is niet per definitie zo. Door het gesprek aan te gaan maak je verbinding met je consument en creëer je sympathie. Bovendien, als je je klanten verzoekt om minder te kopen om zo bij te dragen aan het verminderen van verspilling, praten ze veelvuldig over je. Mooie marketing!
Vorig jaar hebben we een composteermachine gekocht waarin al ons organisch afval gaat, van vlees, sinaasappelschillen tot gebak. In 24 uur is het compost klaar. Dit geven wij terug aan onze klanten. De bedoeling was om een deel ook naar onze regionale leveranciers terug te laten vloeien, maar momenteel komen we compost tekort. In de winkel vertellen wij het verhaal; hoe gaan wij om met ons afval. Onze consument koopt eenmalig een emmer die vervolgens onbeperkt gevuld kan worden met het compost dat in een kruiwagen gepresenteerd wordt.
Ook de voedselbank brengen wij onder de aandacht. Op een vaste plek in de winkel delen wij het doel van de voedselbank: het tijdelijk hulp bieden aan mensen die het nodig hebben om ze vervolgens een zetje te geven naar een financieel onafhankelijk leven. Een doel dat mij zelf pas duidelijk werd na een bezoek aan de voedselbank van West-Friesland. Zij waren in de veronderstelling dat iedereen het verhaal kende omdat het op de website staat. Maar wat voor de een zo gewoon is, is voor de buitenwereld totaal onbekend. Zo zie je maar weer hoe belangrijk het is om het verhaal steeds opnieuw te delen.
De verzamelplaats van producten bevindt zich achter de kassa. Die plek nodigt de consument uit om iets uit de winkelwagen te doneren. Ook producten die niet bij ons zijn gekocht krijgen hier een tweede kans. Zo draag je als consument op eenvoudige wijze bij aan de vermindering van voedselverspilling.
Samen dragen we de verantwoording om zuinig te zijn met onze wereld. Als ik de consument alleen al aan het denken kan zetten, dan is er al een nieuwe lente in zicht. Ik heb er zin in.
Column Monique Ravenstijn Distrifood
Copyright Jumbo Monique © 2024 | Site: Outlawz Digital Agency