Veel meer dan een verkooppunt

Veel meer dan een verkooppunt

ZWAAGDIJK –  Tachtig procent van de vernieuwde supermarkt valt toe te rekenen aan Corporate Jumbo en twintig procent voegt Jumbo Monique zelf toe. In een notendop geeft Monique Ravenstijn op de openingsdag aan dat het meegeven van ‘eigen cachet’ heel belangrijk voor haar is. Het verbinden van mensen is voor de onderneemster net zo belangrijk als het streven naar telkens hogere omzetten. En dat straalt de winkel ook uit.

De vernieuwde supermarkt in het Noord-Hollandse Zwaagdijk is voor Monique Ravenstijn véél meer dan een verkooppunt van 32.000 artikelen, waarvan de meeste volgens haar ‘slecht zijn voor de gezondheid’. De bevlogen onderneemster staat iedere dag op met het idee om aan een mooiere en gezondere wereld te werken. En dát staat centraal in de supermarkt die van een vvo met 1600 vierkante meter is uitgebreid naar een duurzamere variant die een vvo van 1850 vierkante meter kent.

Eenzaamheid

Het food café bij binnenkomst geeft misschien wel het beste aan waar Ravenstijn voor staat. ‘De huiskamer van onze winkel’, zegt de gepassioneerde onderneemster die in haar vestiging in Heerhugowaard eerder al eenzelfde ontmoetingsplek had gecreëerd. ‘De supermarkt gaat de plek van de kerk innemen, waar mensen elkaar meer en meer ontmoeten. Of het nou jongeren of ouderen zijn. Ik wil ze heel graag met elkaar verbinden’, legt Monique Ravenstijn uit. ‘Er is veel verborgen eenzaamheid en die is tijdens corona alleen maar toegenomen. Ook met deze vernieuwde winkel heb ik de tools in handen om hier wat tegen te doen. Twee keer per week, op maandag en vrijdag van 10 tot 11 uur, houd ik hier een Bakkie en Gebakkie. Gratis, en het zorgt voor verbinding.’ Ook laat ze medewerkers van de plaatselijke bibliotheek op gezette tijden de winkelvloer betreden. ‘Om te signaleren of er laaggeletterde mensen zijn. Daar zijn trucjes voor. In de vestiging in Heerhugowaard werkt dat prima, dus dat kan hier ook’, verwacht Ravenstijn. Het sociale karakter van de vernieuwde Jumbo is ook directeur Sales en Operations Theo Willemse van Jumbo opgevallen. In zijn toespraak op de openingsdag liet hij weten dat deze winkel een sociale kern wordt.

Winkels aansturen

De creatieve Ravenstijn, ze schrijft ook blogs, columns en boeken, heeft sinds januari 2020 een compagnon in Bert Bargboer, mede eigenaar van Jumbo Monique. Hij stuurt de nieuwe winkel aan. ‘Die taakverdeling is wel nodig. Ik houd me bezig met MVO-vraagstukken, bouw aan het merk en investeer in vastgoed, want ik wil graag nog een aantal winkels erbij hebben’, weet Ravenstijn. ‘Bert zorgt dat de dagelijkse processen goed verlopen en dat is zeker in de eerste fase van een nieuwe winkel heel belangrijk.’ Bargboer is een ervaren rot in het retailvak. Hij was onder meer topman bij Bakker Bart, directeur Winkelbedrijf bij Etos en in de jaren tachtig en negentig van de vorige eeuw ook supermarktmanager bij Albert Heijn.

Stichting Jeelink

Monique Ravenstijn kan rustig de nieuwe winkel aan hem overlaten en zelf tijd stoppen in de door haar opgerichte stichting Jeelink die staat voor het ‘linken van mensen, producten en de samenleving’. De vijfde generatie van het familiebedrijf schenkt in de vestiging aandacht aan deze stichting, onder meer met een display over compost én een kruiwagen ernaast. Monique Ravenstijn: ‘Onze derving gaat naar de Stoer Food Factory (no waste) die er maaltijden van maakt en ze verkoopt. Hetgeen overblijft aan compost komt retour naar deze winkel. Een klant kan eenmalig voor € 2 een emmer kopen en in het vervolg bij het doen van boodschappen telkens gratis compost uit de kruiwagen bij scheppen. Mooi circulair toch ?’, zegt ze. ‘Wij voorzien Stoer van verschillende overgebleven producten en ingrediënten, zodat zij hier maaltijden van kunnen bereiden voor een minimale prijs.’ Een andere eye-catcher is het ‘Kaaspakhuis’, zoals Ravenstijn de stelling met kazen noemt. ‘De kazen van een lokale kaasmaker komen met 4 weken hier binnen en rijpen door in de winkel,  waar ze worden gesmeerd en gekeerd door onze kaasspecialisten. Je neemt de klanten mee naar het ambacht, het is eigenlijk een stukje theater.’

Ook staat het thema ‘Weet wat je eet’ in haar nieuwe winkel centraal. ‘Ik heb hier op de eerste etage nu een kantine en keuken aan laten leggen met de mogelijkheid om workshops te organiseren. ‘Er worden straks kookdemo’s gehouden, lezingen gegeven en lokale leveranciers kunnen hun verhaal aan onze klanten vertellen’, verklaart Ravenstijn, die samenwerkt met Health Promotor Nora French en Schaafsma Kliniek voor Diagnostiek & Lijfstijl. Deze partners zijn nodig om haar visie op gezond eten goed uit te kunnen dragen richting de klanten. ‘Nora komt in de toekomst ook regelmatig op de winkelvloer om het verhaal te vertellen. Wij filmen deze presentaties en verspreiden ze via onze social media kanalen.’ Een speciale display, die maandelijks een ander thema kent, op de winkelvloer refereert aan ‘Weet wat je eet’.

Suikerklontjes

Om haar aandacht voor gezondheid verder kracht bij te zetten op de winkelvloer, kiest Monique Ravenstijn iedere week een productgroep met artikelen die veel suiker bevatten. Ze legt dan het aantal suikerklontjes per sku erbij, om de klanten visueel te confronteren met alle zoetigheid. Op de openingsdag liggen de klontjes bij de energie-drankjes. Ze is niet bang dat ze hiermee haar leveranciers tegen de schenen schopt. Om haar sociale bevlogenheid verder te staven heeft ze in de winkel een aparte hoek met twee kisten gecreëerd waar klanten kunnen doneren aan De Voedselbank. ‘Dat kunnen ze 363 dagen per jaar doen. Twee dagen zijn we niet open’, aldus de onderneemster die anders over online denkt dan de gemiddelde supermarktondernemer. Ze staat wat dubbel staat in het ‘online geweld’ zegt ze zelf. ‘Natuurlijk is het iets waar we niet omheen kunnen, maar ik vind dat het té belangrijk wordt gemaakt. Het blijft heel noodzakelijk dat mensen elkaar blijven ontmoeten,’ vindt ze. En dat de nieuwe vestiging op meerdere fronten duurzaam is, vindt Ravenstijn anno 2021 niet meer dan heel normaal. ‘De benedenverdieping is nu gasloos, we hebben CO2-koelinstallaties en veel led-verlichting. Ik benoem het wel, maar het zijn eigenlijk basisvoorwaarden’, zegt ze.

Ook heeft Monique Ravenstijn voor het aantrekken van personeel in deze nieuwe winkel gebruik gemaakt van open hiring, waar Distrifood al eerder over berichtte. Het principe waarbij de eerste de beste kandidaat die zich meldt de baan krijgt heeft werkt goed. Het bespaart een hoop rompslomp en tijd rond sollicitaties en zorgt voor meer diversiteit. Als meer supermarkten dit voorbeeld volgen, is bovendien de sociale impact enorm, denkt Ravenstijn.

Bron: Distrifood

Deel dit bericht