Weet wat je eet

Weet wat je eet
nhd

 Iedereen weet dat je beter een wortel kunt pakken dan een chocolaatje, maar toch gaan de meesten steeds weer voor dat chocolaatje. Onder invloed van opvoeding, reclame en influencers laten we ons allemaal richting de suikers dirigeren, zelfs al weten we dat die niet goed voor ons zijn. En dat wil supermarkteigenaar Monique Ravenstijn van Jumbo Monique in Heerhugowaard en Zwaagdijk-Oost gaan veranderen. In de supermarkt? Ja, juist in de supermarkt. 

nhdDe vaste klanten van Jumbo Monique zijn het wel van haar gewend; Monique Ravenstijn is niet bepaald de doorsnee supermarktbaas. Er staat niet voor niks de toevoeging ’Monique’ op het Jumbobord boven de ingang; deze Jumbo is voor tachtig procent Jumbo en voor twintig procent Monique, zoals ze het zelf beschrijft. 

Zo roept ze haar klanten op bewuster te gaan leven en dus minder te kopen. Ze is oprichter van stichting Jeelink, die mensen, de producten die ze kopen en de maatschappij met elkaar wil verbinden. 

Ze bepleit ook zo min mogelijk eten weg te gooien. Haar supermarkten zijn naar eigen zeggen de enige in Nederland met een vast inleverpunt voor de Voedselbank en is er een ei stuk, dan weten haar medewerkers dat ze niet de hele doos weg hoeven te gooien, maar die gewoon mogen weggeven aan een klant. ,,Of we bakken er eitjes van in ons café.’’

Want in Heerhugowaard heb je het Jeelink Café -nu vanwege corona even gesloten-, waar je terecht kunt voor een goed gesprek in combinatie met bijvoorbeeld een soepje van ’geredde’ groenten. Ook heeft ze plannen voor een periodieke thema-avond onder de noemer ’Eten met Monique’. Oh ja, en als de groenten écht niet meer gered kunnen worden, heeft de Jumbo in Zwaagdijk een composteermachine, zodat bedorven wortelen en bloemkolen een nieuw leven tegemoet gaan als compost. 

Als je deze maand Jumbo Monique binnenloopt, stuit je alweer op iets nieuws: een stelling met folders met recepten en informatie over de invloed van voeding op je gezondheid en dan met name het verband tussen suikerconsumptie en het risico op kanker. Op de stelling staan ook producten als kikkererwten, citroenen en sesampasta; ingrediënten voor een van de recepten in de folder: zelfgemaakte hummus.

Het is de eerste stap in haar jongste initiatief: de supermarkt inzetten als platform voor gezonde voeding leefstijl en zo de kans op kanker en andere ziekten verkleinen. 

De inspiratie komt eigenlijk indirect van Sonja Bakker, die haar dieetadviezen een aantal jaren geleden promootte via supermarkt Deen. De eierkoeken gingen er destijds grif over de toonbank. 

,,Zij kwam met een dieet waarin vet werd verbannen en heel veel suikerrijke producten wel mochten, terwijl allang bekend was dat juist suiker de boosdoener is’’, stelt Nathalie Schaafsma van de Schaafsma Kliniek in Bilthoven, met wie Ravenstijn in dit project een samenwerking is aangegaan. ,,Maar toch wist ze de supermarkt mee te krijgen en volgden heel veel mensen haar adviezen. Ze vielen ook af, zeker in het begin. Maar wat er in hun lijf door die suikers werd aangericht, kon je niet zien.’’

Hoezo dan toch die inspiratie? ,,Wat Sonja kon, kunnen wij ook’’, zegt Ravenstijn met een ondeugend lachje. ,,Maar dan beter.’’ Schaafsma: ,,Wij willen de supermarkten inzetten om de mensen te helpen gezonder te eten. Met adviezen die wél wetenschappelijk zijn onderbouwd. Dus minder suiker en wel -goede- vetten. Natuurlijk is iedereen verantwoordelijk voor zijn eigen gezondheid. Maar mensen weten vaak wel wat er beter voor ze is, maar niet hoe ze dat moeten aanpakken. Hoe mooi zou het zijn als een supermarkt je daarbij kan helpen? Dat je voor een schap staat en zo kunt zien wat goed en minder goed voor je is.’’

Hoe dat er dan uit zou zien? ,,Ideaal zou zijn als de prijzen van de producten een kleur krijgen’’, zegt Schaafsma. ,,Rood is niet goed, oranje redelijk en groen goed. Zodat je bijvoorbeeld in één oogopslag kunt zien of in een bepaald soort boter goede onverzadigde vetten zitten. En ook prijzen kunt vergelijken van goede en minder goede producten. Mensen denken vaak dat gezond eten duur is, maar dat hoeft helemaal niet.’’ 

Voor het zover is, zijn ze een hele tijd verder, weten ze. ,,Dat kost tijd en duurt lang’’, beaamt Schaafsma. ,,Daarom gaan we dit ook in ieder geval een jaar doen.’’ In dit jaar komt elke maand een andere specialist van de Schaafsma Kliniek aan het woord over een ander thema en maakt een voedingsdeskundige er recepten bij. Zo staan onder meer vitamines & mineralen, reuma, hart & bloedvaten, vegetarisch/vega en darmen als thema’s in de planning. 

Ravenstijn: ,,Als wij er in dat jaar in slagen de klanten te helpen gezondere keuzes te maken,dan creëren we een vraag naar andere producten en komen de supermarkten en leveranciers vanzelf ook in beweging. En het momentum is er, het is twee over twaalf. Kijk maar naar corona, we moeten echt anders gaan eten en leven en daar is iedereen zich steeds meer van bewust.’’

Hoe Ravenstijn dit rijmt met haar commerciële belangen als supermarkteigenaar? ,,Inderdaad, ik moet mijn geld verdienen met supermarktje spelen’’, beaamt ze. ,,En dat doe ik met plezier, maar het is wel een discrepantie waar ik altijd mee worstel. Mensen vragen wel eens of ik niet beter een Ekoplaza of zo kan beginnen. Nee, zeg ik dan, want de mensen die daar winkelen, kiezen al bewust. In mijn supermarkten heb ik 40.000 klanten per week die ik kan bereiken, zo’n groot podium heb je nergens. Maar het is wel continu scherp op de wind zeilen.’’

Bron: Noord-Hollands dagblad

Deel dit bericht