Zo strikt Jumbo Monique personeel met storytelling: ‘We worden zo een magneet’

Zo strikt Jumbo Monique personeel met storytelling: ‘We worden zo een magneet’

Storytelling en open hiring zijn de voornaamste wapens van Jumbo Monique in de strijd tegen het personeelstekort dat de supermarktbranche teistert. Vooral het vertellen over waar je als ondernemer mee bezig bent, storytelling, lijkt goed te werken. 

Ondernemer Monique Ravenstijn van Jumbo Monique begon in 2021 als eerste supermarkt van Nederland met open hiring. Het basisprincipe is simpel. De eerste die zich meldt, komt bovenaan de lijst te staan en krijgt de baan. Sollicitatiebrief en cv zijn overbodig. ‘We hebben keer iemand gehad die de eigen uren en dage wilde bepalen. Maar, nee zo vrijblijvend is open hiring ook weer niet.

Open hiring: twee parels overgehouden

Ravenstijn hengelde via open hiring zes medewerkers binnen: drie voor de winkel in Heerhugowaard en drie voor Zwaagdijk. inmiddels zijn vier van de zes vertrokken. De twee overblijvers zijn echte aanwinsten, verzekert Ravenstijn. ‘Johanna, onze Poolse medewerker die eerst een tijdje de diepvries vulde. Totdat we erachter kwamen dat ze een koksopleiding had. Ze runt nu onze keuken in Zwaagdijk. Dit is echt een pareltje dat wij opdiepten door deze manier van werken.’ In Heerhugowaard is een dame van 60 aan de slag. Ravenstijn herinnert zich dat zij bij binnenkomst een echte grijze muis was. ‘Als je meerdere afwijzingen ervaart, dan geloof je niet meer in jezelf. Nu staat er echt iemand. Ze draait volledig mee aan de kassa’s en servicebalie.’

Jumbo Monique: open hiring stokt

Het succes met open hiring smaakt naar meer. Op deze manier wilde de Jumbo-ondernemer ook een schoonmaakmedewerker aantrekken. In eerste instantie reageerde niemand op de functie. Een tweede poging via de socials en advertenties in de winkel mocht ook niet baten. Ravenstijn is nog steeds verbaasd. ‘Het was een functie van 20 uur per week. Waarbij je gewoon dagdelen kunt werken. Er kwam gewoon niemand op af.’ Ravenstijn: ‘Toen dacht ik, dit is interessant, de markt wordt krapper. Dit werkt dus gewoon niet meer.

Jumbo-ondernemer: ‘Je ziet mensen opbloeien’

De ondernemer zet open hiring voorlopig even op een laag pitje. Dat vindt ze best jammer, want het proces bespaarde har een hoop tijd. Een nadeel van open hiring is wel dat je niet tussen de regels kunt doorlezen. Pas later weet je wat voor vlees je in de kuip hebt. ‘Zo is er bijvoorbeeld iemand weggegaan na twee contracten, omdat deze persoon niet leverde. Dat contract is niet verlengd.’ Ravenstijn vertelt verder: ‘Je krijgt met open hiring mensen binnen die uitdagingen hebben’, drukt ze zich correct uit. Niet mensen die ze waarschijnlijk via de normale sollicitatieprocedure zou aannemen, beaamt ze eerlijk. ‘Maar als je dan ziet wat werken en meedraaien met de samenleving doet met hun eigenwaarde en hoe je ze ziet opbloeien, dat is wel heel tof hoor.’

Jumbo Monique: geliefde plek scheppen met storytelling

Dat open hiring even stokt is geen ramp voor Ravenstijn. Ze weet dat op een gegeven moment de arbeidsmarkt weer aantrekt. En momenteel heeft ze niet echt mensen nodig. Dat komt omdat ze met storytelling een geliefde plek creëert waar mensen graag willen werken. ‘Omdat wij publiceren over wie wij zijn en mensen in het zonnetje zetten, krijgen we onze vacatures nog gevuld.’

Opleidingsspel van Jumbo Monique

Zo ontwikkelde Jumbo Monique een opleidingsspel, een bordspel, met de 7 zekerheden van Jumbo erin, maar ook de unieke punten van Jumbo Monique zelf. Zo leren nieuwe medewerkers spelenderwijs waar het bedrijf van Ravenstijn voor staat. Hart voor elkaar en het hart voor de omgeving zijn belangrijke kernwaarden. Daar hoort drie keer per jaar een feest bij voor de medewerkers. ‘Afgelopen zomer gingen we golfen met een groep en daarna barbecueën en bier drinken. Zo laten we zien: Jullie zijn belangrijk voor ons.’

Monique Ravenstijn, Jumbo: ‘Mootjes-café is hart van de zaak

Het sociale Mootjes-café is het hart van de zaak. ‘Daar hoeven we geen geld mee te verdienen. Dat café delen we met onze buren. We hebben ‘Bakkie en gebakkie’ Twee keer per week geven we koffie en gebak weg. Hier zijn een veel vriendschappen ontstaan. Maar ook vinden hier signeersessies plaats en leert de bibliotheek ouderen digitale vaardigheden.’

Jumbo Monique: storytelling gebeurt echt

Storytelling maakt Jumbo Monique een aantrekkelijke werkgever. ‘Zo wordt je een magneet voor zowel personeel als klanten. Als ze als klant komt, willen ze graag bij je werken. Er is gewoon verbinding. We publiceren veel op sociale media. Iets over Mootjes, over medewerkers in het zonnetje zetten. Het gebeurt echt. Je kunt het allemaal terugvinden in de winkels.’

Bekijk de video hier.

Bron: Distrifood

Deel dit bericht